סינרון הצילה את אולטרה שייפ. לא בטוח שאולטרה שייפ תסייע לסינרון

תרשו לנו להניח שאולטרה שייפ (Ultra Shape) חלמה לסיים את דרכה העצמאית באופן אחר. להגיע למסת מכירות מספיק גדולה, ואז להימכר לאיזשהו ענק אמריקני במאות מיליוני דולרים ולקבל כותרות מחמיאות בעיתונות הכלכלית מפה ועד הודעה חדשה. במקום זאת, החברה, שפיתחה מכשיר להצרת היקפי גוף על ידי הרס מקומי וסלקטיבי של תאי שומן, נמכרה לפני מספר ימים בנזיד עדשים לעמיתה ישראלית, סינרון (Syneron), בלי הרבה רעש וצלצולים וכן עם המילה "כישלון", ולא ממש קטן.

1. חינם אין כסף. סינרון, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 412 מיליון דולר, רכשה את נכסי אולטרה שייפ תמורת 12 מיליון דולר, וכך הפכה האחרונה לשלד בורסאי שינסה להפיג את השעמום של מנהליו ולמצוא לו כלה אחרת. 12 מיליון דולר, לפחות במונחים של סינרון, זה כלום. לחברה יש כרגע בקופה 171.1 מיליון דולר, וזה אומר שההשקעה באולטרה שייפ שוות ערך לפחות מעשירית משווי קופתה, ובמילים קצת יותר פשוטות - כלום, נאדה, גורנישט. אם ההשקעה תיכשל, לא יקרה דבר לסינרון ולמנייתה. אם ההשקעה תוכיח עצמה... טוב, כאן לא נמהר לצייר עתיד ורוד מדי לפיתוח של אולטרה שייפ. הדרך לשיפור מיצובה ופיתוחיה עדיין ארוכה, אך השורה התחתונה, זו הנוגעת למי שמשקיע בסינרון, היא אחת: הסיכון הטמון ברכישת נכסי אולטרה שייפ כמעט אפסי. תצליח, מה טוב. לא תצליח, לא נורא.

2. רוכשת בררנית. אחד הגורמים שסייעו לסינרון לצבור כל כך הרבה מזומנים (יחסית לחברה בגודלה, ומלבד שנותיה הראשונות והיפות), הוא מדיניות רכישות די שמרנית. מלבד השקעות ספורדיות וזניחות בסטארט אפים ישראליים, סינרון, פרי כפיו של ד"ר שמעון אקהויז, ביצעה עד כה רכישה אחת ויחידה (של המתחרה Candela), ולכן רכישת נכסי אולטרה שייפ הופכת לרכישה השנייה בתולדותיה. ייתכן מאוד שרכישת נכסי אולטרה שייפ פירושה הבעת אמון גדולה בפיתוחי החברה ובסינרגיה בינם לבין אלו של סינרון, אך לא היינו פוסלים על הסף הסבר אחר, פשוט יותר: השקעה כמעט אפסית בסיכון כמעט אפסי בנכסים שאולי יניבו מספיק פירות בעתיד. כמו שאמרנו: יצליח, מה טוב. לא יצליח, לא נורא.

3. בררנית, אך מתאימה. יצליח או לא, יזמי אולטרה שייפ ומנהליה יכולים להיות רגועים. לאחר שהפכו את אולטרה שייפ לכישלון מהדהד (המניה איבדה כמעט את רוב שוויה מההנפקה בשוק ההון המקומי), נכסיה עברו לחברה שמבינה דבר אחד או שניים בציוד קוסמטי. סינרון, למרות תוצאותיה המגמגמות בשנים האחרונות, היא חברה שהוכיחה את יכולתה בפיתוח ושיווק מכשירים לטיפולים קוסמטיים, החל מהסרת שיער, דרך טיפול באקנה, וכלה בהצרת היקפי גוף - אותו תחום שבו עוסקת אולטרה שייפ. זה לא אומר שהדרך להצלחה של נכסי אולטרה שייפ סלולה, אך זה כן מכשיר את הקרקע לבניית מסלול ההצלחה.

4. המודל הוא דווקא המתחרה. רכישת נכסי אולטרה שייפ על ידי סינרון מתרחשת בסמוך להנפקת המתחרה הגדולה ביותר של אולטרה שייפ, Zeltiq האמריקנית, ולא היינו פוסלים על הסף קשר ישיר בין שני האירועים. Zeltiq, שפיתחה חגורת קירור שהורסת תאי שומן, הונפקה באוקטובר אחרון, ולמרות התנודות בשוקי ההון, מנייתה החזיקה מעמד והחברה נסחרת כרגע לפי שווי של 383 מיליון דולר. הכנסות החברה ברבעון השלישי של 2011 עמדו על 17.7 מיליון דולר - הרבה מעבר לאלו של אולטרה שייפ - וזה כנראה אומר ש-Zeltiq הפכה מהמודל של אולטרה שייפ לזה של סינרון. לאחרונה, דרך אגב, יש מכשיר שנקרא LipoLite שמפרק תאי שומן דרך לייזר, ומכאן הסינרגיה בין הרוכשת לנרכשת.

5. רכישה של טכנולוגיה, ולא של צמיחה. למרות שאולטרה שייפ כבר משווקת את פיתוחיה, רכישתה על ידי סינרון אינה רכישה של צמיחה, אלא יותר רכישה של טכנולוגיה. סינרון לא תיפול ולא תקום, לפחות לא בשנה הקרובה, על ההכנסות השוליות שכרגע מספקת לה אולטרה שייפ (ראו טבלה). אלו שוות ערך לאחוזים בודדים מסך ההכנסות של סינרון, וספק, לפחות קטן, אם אי פעם יהיו שוות הרבה יותר. השוק שבו פועלת אולטרה שייפ - שוק המכשור הרפואי לטיפולי הצרת היקפים תוך שילוב של הרס תאי שומן - גלגל אשתקד מחזור של כחצי מיליארד דולר והוא צומח בקצב של 12% מדי שנה. זה לא מעט אך זה גם לא ממש הרבה, על אחת כמה וכמה כשמספר השחקנים בו רק הולך וגדל.