הדוח המורחב של טבע: השקת הלקווינימוד עלולה להתעכב

בדוח המורחב מעדכנת החברה כי לאור פגישה עם ה-FDA היא בוחנת ביצוע ניסויים נוספים בתחליף לקופקסון: "מוקדם מדי לבקש אישור" ■ הוציאה אשתקד 471 מיליון דולר על פשרות משפטיות

בחודשים האחרונים מקפידה טבע לשדר אופטימיות בנוגע לתרופה לקווינימוד (Laquinimod), שאמורה להיות אחד מתחליפי הקופקסון. למרות שניסוי קליני מתקדם הראה שהתרופה האוראלית לטיפול בטרשת נפוצה לא עמדה ביעדי הניסוי אלא רק לאחר תיקון סטטיסטי, בטבע חזרו והביעו אמון ביכולת להגיש את התרופה לאישור, ולשווק אותה החל מסוף 2012 או תחילת 2013.

אלא שבדוח השנתי המורחב (20F) ל-2011, שפורסם בסוף השבוע, הטון מאופק יותר. טבע מעדכנת שבאוקטובר נערכה פגישה עם רשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) לדון בהגשת בקשת אישור ללקווינימוד. "בעקבות הפגישה אנחנו מאמינים שזה יהיה מוקדם מדי להגיש כעת בקשה", נכתב בדוח, וטבע גם מציינת שהיא בוחנת אפשרות לבצע ניסויים קליניים נוספים - עובדה שמן הסתם עלולה לדחות את מועד השקת התרופה.

תרופה מקורית אחרת שכבר משווקת היא אזילטק (Azilect) לטיפול בפרקינסון. ב-2010 טבע הגישה ל-FDA בקשה להרחיב את ההתוויה לא רק לטיפול בפרקינסון, אלא גם להאטת קצב המחלה. בחודש שעבר התקבלה תשובה מה-FDA, וטבע בוחנת את התשובה ואת צעדיה הבאים. לא נמסרו פרטים על מהות התשובה.

פיצוי על מכירות של 1.1 מיליארד דולר

נתונים נוספים מהדוח המורחב מראים ש-2011 הייתה עמוסה בפשרות משפטיות, ובסך הכול הוציאה טבע על סעיף זה 471 מיליון דולר. טבע, כיצרנית תרופות גנריות, נתבעת על-ידי יצרניות התרופות המקוריות, ובחלק מהמקרים ההליכים מסתיימים בפשרה. הליך שעדיין נמשך נוגע לתרופה פרוטוניקס (Protonix) של פייזר, וטבע מעריכה שהסיכויים שלה במשפט טובים, אך אם תפסיד, היא עלולה להידרש לשלם פיצויים על מכירות של 1.1 מיליארד דולר.

כשחברה גנרית משיקה תרופה בסיכון, לפני סיום כל ההליכים המשפטיים, ולבסוף מפסידה במשפט, הפיצויים יכולים להגיע עד פי שלושה מהרווח שאיבדה היצרנית המקורית.

בשנים האחרונות התגלו ליקויים במפעלי טבע בירושלים ובקליפורניה, וכן במפעל תרופות לבעלי חיים. בירושלים ובמפעל הווטרינרי חזרו לשגרה, אך המפעל בקליפורניה פועל רק חלקית, וטבע צופה חזרה לפעילות במחצית השנייה. ב-2011 הגיעו העלויות שקשורות לליקויים במפעל ל-117 מיליון דולר, ובמקביל בוצעה מחיקה של 201 מיליון דולר, שחלקה נובע מהליקויים במפעל הווטרינרי.

מספר עובדי טבע גדל ב-15.4% בשנה האחרונה, על רקע הרכישות שבוצעו. טבע מעסיקה 45,754 עובדים, מתוכם 7,110 בישראל, עלייה של 5%.

הרכישות הגדולות היו של ספלון, שטבע שילמה עליה 6.5 מיליארד דולר (300 מיליון דולר פחות מהסכום שפורסם בתחילה); ו-Taiyo מיפן, שנרכשה תמורת כ-1.1 מיליארד דולר (160 מיליון דולר יותר מהסכום המקורי). בעל המניות הגדול בטבע הוא היו"ר, ד"ר פיליפ פרוסט, שמחזיק ב-1.4%, בשווי נוכחי של 606.7 מיליון דולר. פרוסט מכר ב-2011 כ-396 אלף מניות, ולפי המחיר הממוצע למניה הגיע היקף המימוש לכ-17.8 מיליון דולר.

מניית טבע ירדה ב-21.8% ב-2011. בשנה זו טבע הקצתה לעובדים כ-9.6 מיליון אופציות, במחיר מימוש ממוצע של 42.56 דולר, לעומת מחיר ממוצע של 45 דולר בשוק. על רקע הירידה במניה מימשו עובדי החברה רק 2.3 מיליון אופציות, במחיר ממוצע של 30.21 דולר. ההטבה המגולמת במימוש האופציות הייתה כ-34 מיליון דולר. הירידה במניה הובילה ל"מחיקה" של 2.1 מיליון אופציות שמחיר המימוש שלהן היה גבוה ממחיר השוק.

בסוף השנה החזיקו העובדים 33.3 מיליון אופציות, מתוכן 11.5 מיליון "בתוך הכסף" וניתנות למימוש. מחיר המימוש הממוצע שלהן הוא כ-41 דולר, והוא מגלם הטבה של 41.7 מיליון דולר. מניית טבע נמצאת במגמת עלייה, ונסחרת כיום במחיר של 44.65 דולר, שמשקף לה שווי של 39.5 מיליארד דולר. במאי יכנס ד"ר ג'רמי לוין לתפקיד מנכ"ל החברה במקום שלמה ינאי.

עוד כמה נתונים מהדוח המורחב של טבע
 עוד כמה נתונים מהדוח המורחב של טבע