אושרה תוכנית הסיוע ליוון - תקבל 130 מיליארד אירו

(עדכון) - שרי האוצר באירופה אישרו סיוע על סך 130 מיליארד אירו ■ השאיפה: יחס החוב-תוצר היווני יירד מרמה של 160% כיום לרמה של 121% עד סוף שנת 2020 ■ מבחינה נומינלית - בעלי האג"ח היווניות יספגו "תספורת" של 53% - מעל ל-70% "תספורת" מבחינה ריאלית

עשן לבן מיוון: בכירי האיחוד האירופי הצליחו היום (ג') להימנע מתרחיש בו מדינה באירופה תכריז לראשונה על חדלות פירעון, כאשר אישרו את תוכנית החילוץ השנייה ליוון - על סך 130 מיליארד אירו (170 מיליארד דולר).

לאחר 12 שעות של דיונים, שרי האוצר של גוש האירו אשר התכנסו אמש בבריסל יחד עם ראש הממשלה היווני לוקאס פפדימוס - במטרה לבחון אם הממשלה היוונית תזכה סוף-סוף לסיוע הכספי לו היא מייחלת - הגיעו להסכמה. זאת, לקראת הגעתן של אג"ח יווניות בהיקף של 14.5 מיליארד אירו לפרעונן ב-20 במארס.

במסגרת העסקה יספגו בעלי האג"ח היווניות "תספורת" של כ-53.5% על חובותיהם, מבחינה נומינלית - כך לפי דבריו של ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג, העומד בראשות פורום שרי האוצר של גוש האירו. יעד התוכנית הינו לרדד את יחס החוב תוצר היווני לרמה של 121% (מרמה של 160% כיום), בנקודת אחוז יותר מעל היעד המקורי של התוכנית - שעמד על 120%.

"עסקה טובה מאוד"

למרות התספורת במסגרת החילוץ, המשקפת "מחיקה" של כ-100 מיליארד אירו מחובותיה של יוון לבעלי האג"ח הממשלתיות שלה, גורמים רבים באירופה היו מעוניינים בהשלמתה של התוכנית - שמונעת מהממשלה היוונית להכריז על חדלות פירעון ומותירה אותה (לבינתיים) בגוש האירו.

"זו עסקה טובה מאד", התייחס להסכמות נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), מריו דרגי האיטלקי. גם ראש ממשלת איטליה, הסובלת מנסיקה בתשואות האג"ח שלה בחודשים האחרונים לרמות מדאיגות, אשר מעלות ספקות ביחס ליכולת הממשלה לשרת את חובותיה, הבהיר כי בעלי האג"ח אכן הסכימו ל"תספורת" נרחבת לאחר "מגעים אינטנסיביים".

ההסכמה על חבילת החילוץ השנייה ליוון חותמת חודשים ארוכים של מגעים בין הממשלה היוונית לנושיה והמוסדות הבינלאומיים. לפי התוכנית, נזכיר, צפוי היה הסקטור הפרטי לספוג "תספורת" ריאלית של 70% על האג"ח אשר ברשותו; בעוד הממשלה היוונית תבצע לדרישת קרן המטבע והאיחוד קיצוצים, פיטורים והפרטות בהיקף של מיליארדי אירו (לאחר אישור מספר רפורמות צנע ממשלתיות בשבועיים האחרונים).

בנוסף, גם דיווחים אודות האפשרות כי הבנק המרכזי האירופי יחליף את איגרות החוב היוונית אשר ברשותו באיגרות חדשות - במטרה להשתתף בעצמו בחילוץ, תרמו לאווירה החיובית לקראת הפגישה.

בתוך כך, דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" טרם ההסכמה על האפשרות כי החילוץ הכולל של יוון בפועל, יגיע לעלות של כ-170 מיליארד אירו - זאת, על בסיס סכום של 136 מיליארד אירו (6 מיליארד יותר מהסכום המקורי) בתוכנית החילוץ החדשה, יחד עם השלמת יתרת הסיוע במסגרת תוכנית החילוץ השנייה - בהיקף של 34 מיליארד אירו.

לפי הדיווח ב"ג'ורנל", רק סיוע בהיקף המוזכר יאפשר לממשלה היוונית לצמצם את יחס החוב-תוצר שלה לרמה של 120% עד סוף 2020 - יחס העומד כיום על סביב ה-160%. נכון לזמן כתיבת שורות אלו, נראה כי דיווח זה הינו שגוי.

חשש כבד היה באירופה כי במידה ושרי האוצר לא היו מגיעים להסכמה אמש בדבר החילוץ, הסוגייה עלולה הייתה להיגרר עד פסגת האיחוד האירופי ב-1 במארס - מה שעלול להגביר את רף חוסר-הוודאות באירופה ולהכביד על תשואות האג"ח היווניות, כמו גם אלו הספרדיות והאיטלקיות.