קווים לדמותה של אופוריה אמריקנית

יש סיכוי שנעבור את השיא שנרשם במאי, אך יש גם לחשוש מאופטימיות כה קיצונית

השבוע נתבונן במה שיש לקנא בו: שוק המניות האמריקאי.

תחילה נשאל את עצמנו שאלה חשובה: האם קובעי המדיניות בארה"ב אכן הצליחו לייצר מומנטום חיובי מספיק על מנת לפתור את בעיית החוב הגדלה והולכת? או שהעונתיות, הפסימיות היתרה ששררה בקיץ שעבר, והתשואה האפסית שמקבלים בחלק הסולידי של קשת ההשקעות, הם עיקר המשקל בגורמים לעליות היפות שראינו עד כה בארה"ב?

דעתי ידועה למי שעוקבים אחר מאמרי במדור, אבל למי שהחל לקרוא אותי רק באחרונה, אפנה לאתר המבטא את הבעיה, בצורה הטובה ביותר, בעיני: www.usdebtclock.org.

בכול מקרה, סקירה זו מביאה בפניכם כמה אלמנטים טכניים על מצב האופוריה הקיים בשוק האמריקני. אתחיל בכמה מן הדברים שכבר הזכרתי במסגרת זו בעבר, באמצעות כמה גרפים המראים את היקף האופטימיות, ורוחב ההשתתפות בראלי המדהים שראינו עד כה.

מאתר Barchart.com, לפניכם גרף שבועי של כמות המניות, בבורסות האמריקאיות העיקריות, הנמצאות מעל הממוצע הנע 50 יום שלהן:

משה שלום 50 יום
 משה שלום 50 יום

  • תחילה אזכיר שוב שהממוצע הנע 50 יום מייצג, עבור מנהלי כספים רבים, את הטווח הבינוני, ולכן הימצאות מניה מעליו, משמעותה מגמה חיובית בטווח זה.
  • על פי הגרף המוצג, אחוז המניות הנמצאות במצב זה מסתובב כבר שלושה שבועות סביב ה-90%.
  • שימו לב שכמות כזו של מניות, מעל הממוצע הנע, לא נצפתה מאז העלייה הראשונה שקרתה מייד אחרי תחתית המשבר במרץ 2009, וזה קרה כאשר המדדים התחילו לחזור מאזורי תהום של ממש (666 במדד ה-S&P).

לפניכם עדכון לגרף נוסף שהצגתי כאן, וזאת מאתר Stockcharts.com: כמות המניות הנמצאות בסיטואציה חיובית (על פי שיטת Point And Figure):

משה שלום אופטימי
 משה שלום אופטימי

על פי גרף שבועי זה אחוז המניות, הנמצאות במצב טכני זה במדד S&P500 הוא כיום 84.60%. זהו שוב מצב קיצוני ביותר של השתתפות בתנועה מעלה. לדעתי, זהו סימן בולט לשכנוע העצמי, ולביטחון הגדול של המשקיעים, לגבי השליטה של בן ברננקי, ומעשיו, בתחום הריבית והדולר.

ועוד סמן חיובי לפני שננתח את המדד עצמו. לפניכם גרף שבועי של מדד הנאסדק, כאשר אני רוצה להדגיש בו רק נקודה אחת:

משה שלום נסדק
 משה שלום נסדק

כמו שניתן לראות מייד, מדד נאסד"ק, הנתפס כמייצג את תעשיית הטכנולוגיה, והחדשנות ביקום המניות האמריקני, נמצא כבר עכשיו מעל השיא של 2011, הקרוב מאוד לשיא של 2007.

כאשר מדד זה חצה, וסגר שבועית, מעל רמת ה-2870, הוא הצביע בצורה חד משמעתית על מחיקת כל ההפסדים שנגרמו בו, עקב המשבר הכלכלי האחרון. מניית אפל, הנפקת פייסבוק, המשך התפתחות התשתיות בעולם המתפתח, ואולי גם התקווה לעתיד יותר, כל אלו הצליחו להשיג ביצועי יתר של מדד זה מעל המדדים הסולידיים יותר כמו ה S&P500.

ולסיום, לפניכם עדכון בעזרת הגרף היומי של מדד S&P500:

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

אחזור על עיקרי הדברים:

  • מה-4 לאוקטובר, המדד נמצא בתהליך עלייה.
  • העלייה הראשונית, והתיקון הטכני של חודש נובמבר, הכינו את הקרקע לאחד מן התנועות העקביות מעלה, שראינו זמן רב.
  • עד רגעים אלו, תנועה זו לבשה צורה של יתד מתכנסת.
  • יש לציין שיתד כזו היא מבנה שורי בהתהוותו, אבל מאוד דובי בשבירתו, כי היעד המובנה של שבירה כזו, היא בסיס היתד, דהיינו במקרה זה, אזור מחיר 1210.
  • אבל וזה אבל חשוב, גם בכניסה של כסף חדש לתוך המדד (2 סגול) וגם במומנטום של התנועה (3 סגול) אין אפילו רמז לתחילה של משהו שלילי.
  • רק חצייה של גבול היתד (בכחול) (1 סגול), ושבירה מטה של רמת התמיכה ב-1330, יהוו סימן ראשוני כזה.
  • מעבר מעל 1371, בסגירה שבועית, ישנה את הספרור אליוט שפרסמתי עד כה במסגרת זו. אם זה יקרה, אצטרך לחשוב על אחר, כאשר זה ישקף רק את הדחייה הנוספת של הבעיה האמיתית אשר הזכרתי בפתיחה: החוב.

לסיכום:

מדד המניות העיקרי בארה"ב, מדד S&P500, עולה בהתמדה, וזאת במסגרת יתד מתכנסת. רמת האופוריה, ומדדים אחרים כמו הנסדק, מאשרים עליה זו, ומרמזים על כך שיש סיכוי לא רע למדד לעבור גם הוא את השיא של מאי, אבל אין מנוס מלחשוש ממצב כה קיצוני של אופטימיות, רוחב השתתפות וקניות יתר.

המשקיעים על פי המגמה נהנים בינתיים ממצב זה, אבל עליהם להיות מוכנים לנקוט בפעולה מהירה, ברגע שמצב קיצוני זה יתחיל להתמעט, ושנראה את השבירות במחיר כתוצאה מכך.

משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.