סקר של התאחדות התעשיינים: המגזר היצרני פסימי

המדד התקופתי הנוכחי התייצב על 97.8 נקודות - נתון שנתפס כקשה ביותר ומצביע באופן מובהק על נסיגה ■ לראשונה מזה תשעה רבעונים - ירד המדד מרף של 100 נקודות

צפי לירידה בתפוקה, במספר המועסקים ולנסיגה בהיקף ההשקעות - כך עולה ממדד תקופתי שהשלים באחרונה אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים. המדד מתבסס על סקר מקיף, שבמסגרתו נשאלו תעשיינים אודות הערכותיהם לרבעון הקרוב ובחן את מידת מצב הרוח במשק.

על-פי התאחדות התעשיינים, המדד מצביע כי המגזר היצרני פסימי ומניתוח התשובות שמסרו התעשיינים ניכר כי הם ספקניים בנוגע לסיכויי התרחבות פעילותם בתקופה הקרובה.

בהתאחדות הדגישו כי המדד הנוכחי נמוך באופן משמעותי ביחס למדד שנרשם ערב המשבר הכלכלי, שנעשה ברבע הראשון של 2008. אז, הוא התייצב על 102.8 נקודות ושיקף צפי להאטה בקצב התרחבות הפעילות התעשייתית אלא שהמדד הנוכחי התייצב על 97.8 נקודות - נתון שנתפס כקשה הרבה יותר ומצביע באופן מובהק על נסיגה.

על-פי חלוקת הניקוד במדד, ככל שמספר הנקודות גבוה ונמצא הוא מעל רף ה-100, ניתן להסיק כי הנשאלים אופטימיים. ככל שמספר הנקודות יורד מרף ה-100, גוברים הפסימיות והצפי לנסיגה. לפי התאחדות התעשיינים, לראשונה מזה תשעה רבעונים - ירד המדד מרף של 100 נקודות.

בחודשים האחרונים גברו הערכות בקרב התעשיינים כי 2012 תתאפיין במשבר רחב היקף בענפים רבים, והוא ילווה בפיטורים של אלפי עובדים. זאת, בשל השפעת המשבר הכלכלי בעולם והתחזקות המגמה של ירידה בייצוא הסחורות כשברקע - צניחה חדה בביקוש, התייקרות התשומות- בעיקר של הדלק והאנרגיה ועלייה במסים.