לא רק ברכבת: ניתוחים ב"מאיר" בוטלו בשל מחאת רופאים

המאבק על שעון הנוכחות: בוועד העובדים מסבירים כי מדובר בניתוחים עם זמני המתנה של 4-5 חודשים, וכעת לחולים נותר להמשיך לחכות - או לשלם לבתי-חולים פרטיים

בזמן שהחיצים מופנים לעבר ועד עובדי הרכבת, בוועד הרופאים של בית החולים "מאיר" בכפר סבא מוכיחים שיש מאבקים שיכולים לגרום נזק רב יותר לציבור, ולקבל פחות כותרות צעקניות. על-פי הוועד במאיר, התנגדותם של רופאי בית החולים להחתמת שעון נוכחות הביאה לביטול של עשרות ניתוחים ופרוצדורות רפואיות בחודש האחרון. בוועד מסבירים כי מדובר בניתוחים עם זמני המתנה של 4-5 חודשים, וכעת לחולים נותר להמשיך לחכות - או לשלם לבתי חולים פרטיים.

בית החולים מאיר נחשב לאחד ממעוזי ההתנגדות להסכם האחרון שנחתם בין ההסתדרות הרפואית למדינה. מנהלי מחלקות ורופאים בכירים במאיר העניקו גיבוי מלא למתמחים שהובילו התפטרות קולקטיבית לפני מספר חודשים ואף עודדו אותם, כאשר ההתנגדות לסעיף בהסכם שכלל החתמה על שעון נוכחות נותרה רק מאחורי הקלעים. בתחילת החודש, כשהסעיף המדובר נכנס לתוקף, ההתנגדות לשעון הפכה לפומבית ומובילים אותה אותם מנהלי מחלקות ממאיר, יחד עם בכירים נוספים מאיכילוב ורמב"ם, שאף הקימו ארגון מתחרה להסתדרות הרפואית.

בוועד של ביה"ח מאיר טוענים כי בעקבות הדרישה להחתים שעון, הרופאים לא מוכנים לבצע ניתוחים שעשויים "לגלוש" מעבר לשעה 15:00 או 16:00, אף על-פי ששעון הנוכחות מאפשר לראשונה תשלום עבור שעות נוספות זאת מעבר לתשלום שניתן היום ממילא עבור ביצוע ניתוחים אחר הצהריים. כך, הרופאים מבקשים להעביר מסר שלפיו שעון הנוכחות גורם להם "להניח את העט", ולכן הוא אינו מתאים למקצוע שלהם.

על-פי ההסכם האחרון, מעבר לתגמול על כל שעה נוספת, רופאים שיעבדו 20 שעות נוספות בחודש יזכו לתוספת של 1,000 שקל נוספים בחודש. רופאים שיבצעו 4 "תורנויות שליש" בחודש, שכל אחת מהן פירושה 5 שעות נוספות לאחר השעה 16:00, יזכו לתוספת של 7,000 שקל בחודש.

אלא שהתוספות האלה לא מגרדות אפילו את הסכומים הגבוהים מהם נהנים הרופאים הבכירים בפרקטיקה הפרטית. כך אמר ל"גלובס" בספטמבר האחרון ד"ר מאיר ניסקה, מנהל מחלקת אורתופדיה בביה"ח מאיר: "ביום אחד בשבוע כשאני הולך לבצע ניתוחים בהרצליה מדיקל סנטר, אני מרוויח יותר מחודש עבודה מלא כאן במאיר".

המאבק נגד שעון הנוכחות לא הצליח לצבור תאוצה כפי שקיוו הגורמים האופוזיציוניים להנהגת ההסתדרות הרפואית, ובמשרד הבריאות מדווחים כי שיעור הרופאים שמחתימים שעון בהתאם להסכם הולך וגדל. בהנהלת ביה"ח מאיר טוענים כי לפחות 90% מהמקרים שבהם בוטלו ניתוחים ופרוצדורות אחרות, אינם קשורים למאבק על שעון הנוכחות אלא לגורמים אובייקטיביים: השביתה הכללית במשק בה לקחו חלק כל האחיות, מחסור נקודתי במרדימים ועוד. על-פי גורמים בביה"ח, נראה כי בוועד הרופאים ביקשו "לצבוע" את המציאות כדי להחזיר את המאבק על השעון לכותרות.