רוביני מזהיר: "מלחמה בין ישראל לאיראן מסכנת השווקים"

"נביא הזעם" סוקר 4 סיבות שעלולות לדעתו לסיים את הראלי הנוכחי ■ ולהלן הסיבות: המשבר באירופה, ההאטה בסין, המשבר התקציבי בארה"ב והמצב הגיאופוליטי במזה"ת

דווקא כשנראה שהכלכלה העולמית נמצאת בתחילתו של ראלי מבטיח, בעוד הנתונים הכלכליים בארה"ב משתפרים ומשבר החוב באירופה מתקדם לעבר פיתרון לנוכח אישורה של תוכנית הסיוע ליוון - "נביא הזעם" נוריאל רוביני יוצא בסקירה שלילית על השווקים הגלובליים, ומציין 4 סיבות מדוע, לדעתו, הראלי עלול להיגמר והבורסות ישובו לרדת.

לדבריו של רוביני, שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, הסיכון המרכזי לכלכלה העולמית הוא משבר החובות באירופה, שלמרות שמתקדם לעבר פיתרון - "עדיין מסתמן מיתון במדינות הפריפריאליות, כאשר גם נתונים עדכניים בגרמניה וצרפת מצביעים על התכווצות הכלכלות שם", הוא כותב.

שנית, לדעתו של רוביני אין כל ראייה להמשך שיפור הפעילות הפיננסית בסין - "לא ניתן לטעות בכך שהכלכלה בסין נמצאת בהאטה. היצוא ירד בחדות, בייחוד מול כלכלות אירופה הפריפריאליות. היבוא מנגד עולה", כותב הפרופ'.

עוד מציין רוביני כי למרות שהנתונים הכלכליים בארה"ב מעודדים, ניכר כי "מומנטום הצמיחה של הכלכלה הגדולה בעולם הגיע לשיא", לדבריו. "המדיניות הפיסקאלית ההדוקה תואץ בשנים 2012-2013 ותתרום להאטה, כאשר מנגד גם הממשל ייאלץ להעלות את נטל המס ולקצץ בהוצאות כדי לשלוט בגירעון".

ולבסוף, מזהיר רוביני מהסיכונים הגיאופוליטיים הטמונים במזרח התיכון, בדגש על האפשרות כי הצבא הישראלי יתקוף את מתקני הגרעין באיראן. "בינתיים מדובר במלחמת מילים, ובמתקפת צללים של ארה"ב וישראל על איראן. גם איראן משיבה אש ותוקפת שגרירויות ישראליות בחו"ל".