משרד התקשורת בודק את ההפרדה המבנית בהוט

‏הטענות של ספקיות האינטרנט זכו לאוזן קשבת בדיון שנערך היום במשרד התקשורת: נשקלת הקפאה של התמחור הקיים על תשתיות חיבור לאינטרנט

‏‎‎בתום הדיון שנערך היום (ג') במשרד התקשורת בנושא המבצע של הוט, הוחלט "להיכנס לעומק" לפרטים ולתמחור של רכישת התשתיות של ספקיות האינטרנט מהוט ומבזק ("הסכם הג'יגות"). במשרד מתכוונים לבדוק אם ניתן לבטל או להקפיא את ההסדר הקיים.

עוד הוחלט בדיון לערוך בדיקה רצינית כדי לראות אם הוט מקיימת את חובת ההפרדה המבנית החלה עליה.

‏"הסכם הג'יגות" נמצא במוקד המחלוקת בין ספקיות האינטרנט לבין הוט (וגם מול בזק), שכן האחרונות טוענות כי הסכם הג'יגות הוא זה שמאפשר לקבוצת הוט לספק 100 מגה תמורת 20 שקלים - מבצע שמעמיד בספק את יכולת הקיום של חברות ה-‏ISP‏ האחרות בטווח הארוך.

‏לפי ההסכם, ספקיות האינטרנט משלמות לחברות התשתית - בזק והוט - על שימוש ברשתות הקוויות שלהן. כלומר: בזק והוט גובות תשלום עבור השימוש ברשת הן מהצרכן והן מהספקיות. הסכום המוערך שמשלמת כל ספקית לבזק ולהוט עומד על 40 מיליון שקל בשנה.

הכול פיקציה?

‏המשרד מתכוון לבדוק לעומק את הטענה לפיה העובדה שהוט מוכרת בסכום כה נמוך את הקישוריות לאינטרנט באמצעות החברה הבת, הוט-נט, משמעה סבסוד צולב שמוביל למחיר טורפני.

הסכם הג'יגות קובע תשלום על-פי נפח החיבור. היות שהנפח רק עולה, המשמעות היא שהוט מקבלת יותר ויותר כסף מהספקיות גם כאשר הן לא נכללות בבנדל שלה, משום שהספקיות נאלצות להציע ללקוחות מחירים יותר זולים ומהירויות יותר גבוהות, בניסיון לשמר לקוחות.

‏בעניין ההפרדה המבנית, מתכוון משרד התקשורת לבדוק אם היא אכן מתקיימת. לפי הערכות רבות, ההפרדה המבנית בהוט היא פיקציה. הוט-נט מחויבת להעמיד שירות לקוחות נפרד ולפעול במתכונת עצמאית לחלוטין. בפועל, הדבר לא נעשה, והוט-נט יושבת בתוך הוט. למשל, התקשרות למוקד הלקוחות שלה מפנה למוקד הלקוחות של הוט.