אדלסון: להפיל את אובמה; מוכן לתרום 100 מ' ד' לגינגריץ'

אלדסון גאה מאוד בהתייצבותו לימין ישראל, אך "מפחיד אותי שהכלכלה האמריקנית תוסיף להתנהל במתכונת סוציאליסטית, תהליך שאנו עדים לו כבר ארבע שנים"

המיליארדר שלדון אדלסון, בעל בתי-הימורים בלאס-וגאס ובמקאו, בעל השליטה ב"ישראל היום" וידיד אישי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גאה מאוד בהתייצבותו לימין ישראל, אך תמיכתו בהבסתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נובעת מחששו מ"המשך השתלטות הסוציאליזם" על הכלכלה האמריקנית. כך, לפי המגזין "פורבס". אדלסון מוכן לתרום 100 מיליון דולר לקמפיין של ניוט גינגריץ', אחד מהמתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, בתקווה שגינגריץ' אכן יעקור את אובמה מהבית הלבן.

בראיון נדיר ל"פורבס", שמקדיש את עמוד השער של גיליונו החדש לאיל ההון מלאס-וגאס, שוטח אדלסון את השקפת עולמו הפוליטית והכלכלית וקובל על העוול שנעשה לו בדיווחים על תרומותיו לקמפיין של גינגריץ', שעמו הוא מיודד מזה שנים רבות.

אדלסון מגלגל את עיניו לשמע הטענות שהוא אישית מנסה לקנות את הבחירות לנשיאות למען גינגריץ'. "האנשים שאומרים זאת הם קנאים או מותחי ביקורת מקצועיים", הוא טוען. "הם אוהבים להשמיץ אנשים אחרים. זה לא הוגן שהתייחסו אלי באופן בלתי הוגן. אבל זה לא יבלום אותי. אני יכול לתת לגינגריץ' (עוד) עשרה מיליון דולר או 100 מיליון דולר".

כזכור, גינגריץ' ואשתו מרים, רופאה ישראלית, תרמו לארגון שתומך בגינגריץ', אך אינו קשור בו, 11 מיליון דולר. הארגון, "לזכות בעתיד", הציף את קרוליינה הדרומית בתשדירי בחירות נגד רומני וההערכה היא שארגון זה סלל למעשה את הדרך לנצחונו של גינגריץ' בבחירות המקדימות במדינה זו, בינואר.

אדלסון, בן 78, מנכ"ל לאס וגאס סנדס, בהחלט יכול להרשות לעצמו לתרום 100 מיליון דולר לקמפיין פוליטי, מציין "פורבס". הונו נאמד, באופן גס, ב-25 מיליארד דולר. 11 מיליון דולר שהוזרמו לטובת גינגריץ' הם 0.044% מסכום זה. מזווית אחרת: אלדסון מתעשר מדי שעה ב-3.3 מיליון דולר, לפי חישוב של הפינגטון פוסט אדלסון יוכל לממן אישית קמפיין שלם לנשיאות ארה"ב - מדובר, בערך, במיליארד דולר - בלי להרגיש אפילו בכך.

האם זה הוגן? - נשאל המיליארדר.

תשובתו: "אני מתנגד לכך שאנשים עשירים מאוד ישפיעו, או ינסו להשפיע, על הבחירות. אבל כל עוד הדבר בר-ביצוע אני אעשה זאת. הסיבה לכך היא, שידוע לי שברנשים כמו סורוס (הכוונה למיליארדר ג'ורג' סורוס, בעל ההשקפות השמאלניות) עושים זאת במשך שנים, אם לא עשרות בשנים. הם נשארים מתחת למכ"ם ע"י יצירת רשת של תאגידים כדי להזרים את כספיהם. לי יש פילוסופיה משלי ואני לא מתבייש בה. אני נותן כסף (במתכונת הנוכחית) מפני שאין דרך חוקית אחרת לעשות זאת. אני לא רוצה להשתמש בעשרה תאגידים שונים כדי להסתיר את שמי. אני גאה במה שאני עושה ואיני מחפש דרכים כדי להימלט מהכרה ציבורית".

אדלסון גאה מאוד בעמדתו הפרו-ישראלית הניצית. בניו נושאים דרכונים ישראליים. ובכל זאת, טועים אלה שמגדירים את תמיכתו בגינגריץ' וברפובליקנים אחרים כהשקעה שמבוססת רק על עמדתם הפרו-ישראלית של רפובליקנים אלה, אומר "פורבס". בתקופת ממשל אובמה זינק הונו של אדלסון גבוה יותר (26.2 מיליארד דולר) מאשר הונו של כל אמריקני אחר, לרבות מארק צוקרברג, אך הוא שואף להפיל את אובמה מסיבות כלכליות.

"מה שמפחיד אותי הוא שהכלכלה האמריקנית תוסיף להתנהל במתכונת סוציליסטית, תהליך שאנו עדים לו מזה כמעט ארבע שנים", הוא אומר. "זה מפחיד אותי מפני שחלוקה מחדש של העושר היא מסלול לעוד סוציאליזם ולשליטה רבה יותר של הממשלה בחיי האזרחים. מה שמפחיד אותי הוא, שאנשים מוכנים להתנער מנשיאה באחריות, רק כדי שהממשלה תדאג להם והם יוכלו ללכת לדוג דגים כל היום, בלי לעבוד וכו".

"המדיניות הפנימית בארה"ב חשובה לי מאוד מפני שאני רואה שדברים שהפכו את ארה"ב למעצמה גדולה מוחלפים עתה בדרים שהפכו מדינות אחרות לפחות גדולות", הוא מוסיף. "... אני חושש ממגמה שלפיה ליותר ויותר אנשים יש נטיה לרצות לקבל דברים, לא לתת. אנשים פחות מוכנים לחלוק. יש פחות נדבנים ויותר ציפיות מהממשלה. אני מקווה שאנשים יחזרו לחושיהם ולא יעניקו זמן נוסף לשאיפת הממשל להפוך את ארה"ב למדינה סוציאליסטית. זו לא תהיה מדינה סוציאל-דמוקרטית מפני שהיא לא תהיה דמוקרטיה".

לנוכח הסימנים שהקמפיין של גינגריץ הולך ומאבד תאוצה, האם יתרום אדלסון למועמדים אחרים?

"אם רון פול (מתמודד נוסף בבחירות המוקדמות של הרפובליקנים) יזכה במועמדות המפלגה, בוודאי שלא אתרום לו". ומיט רומני? "אני לא רוצה לענות. בעיתונים כתבו שנפגשתי עם גינגריץ' ורומני (ב-3 בפברואר), וזה לא נכון. רוב הדברים שנאמרו עלי בהתלקחות הנוכחית פשוט אינו נכון. אני מכיר את רומני ואני מחבב אותו. אני מכיר את סנטורום ומחבב גם אותו. האפשרות הסבירה ביותר היא, שאתמוך בכל מועמד (רפובליקני) שלא יהיה".