לקראת שביתה בנמלים? העובדים דורשים אבטחת הפנסיה

פגישת מכרעת בין נציגי ההסתדרות וועדי העובדים של נמלי חיפה, אשדוד ואילת תתקיים מחר עם נציגי האוצר ■ עובדי הנמלים דורשים את אבטחת כספי הפנסיה שלהם ומאיימים בשביתה בשבוע הבא

פגישה מכרעת תתקיים מחר (ה') בין נציגי הסתדרות העובדים הכללית וועדי העובדים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת, אשר ישבו עם נציגי משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות בכדי לדון על סוגיית כספי הפנסיה של עובדי הנמלים. במידה ולא יגיעו הצדדים לפתרון, עלולים עומדי הנמלים לפתוח בשביתה במהלך השבוע הבא, לאחר מו"מ שמתנהל מזה למעלה משנה.

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנושא לפני יותר מ-3 שבועות, כאשר הדרישה המרכזית מצידה ומצד העובדים נוגדת לאופן בו מוחזקים כספי הפנסיה שלהם. לטענתם, הכספים נמצאים בחשבונות השוטפים של חברות הנמל - כך שאינם מאובטחים בשום צורה ונמצאים בסכנה, במידה וחברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים.

דרישת ההסתדרות והעובדים היא להעביר את הכספים לחשבון נאמנות, עד ליצירת קופה מרכזית לפנסיה, בדומה למודל דומה שמתקיים גם ברשות שדות התעופה.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, אמר כי "כספי הפנסיה עלולים להיות בסכנה ממשית אם חלילה חברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים. כל נושה יוכל לבוא להנהלות, לשים יד על החשבונות האלה, והעובדים ישלמו מחיר. בסך-הכל אנחנו רוצים להבטיח את מה שמגיע לעובדים ממילא".

כמו כן, דורשים ההסתדרות והעובדים לחשב את שיעור ההפרשות לפנסיה על בסיס השכר הממוצע של השנים האחרונות. זאת, כאשר חברות הנמל מחשבות את שיעור ההפרשות על בסיס השכר הנומינלי שנקבע בשנת 2005, לאחר הרפורמה בנמלים. כך שכל תוספות השכר מאז אינן נכללות בבסיס החישוב וכל עובד עשוי להפסיד כ-20% עם צאתו לגמלאות.