ביקושים של 286 מ' ש' בשלב המוסדי של הנפקת אי.די.בי

חלק גדול מהביקושים הגיעו ממשקיעים זרים ■ מחר צפוי להתקיים השלב הציבורי בהנפקה ■ אי.די.בי מבקשת לגייס סך-הכל כ-250 מיליון שקל במטרה לשפר את מצב הנזילות של הקבוצה, ולעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח

קבוצת אי.ד.בי השלימה הערב (ד') את המכרז המוסדי של הנפקת המניות במסגרת היא ביקשה לגייס כ-250 מיליון שקל. בהנפקה נרשמו ביקושים ערים בהיקף 286 מיליון שקל - הרבה מעבר לסכום הגיוס המבוקש, כשחלק גדול מהביקושים הגיעו ממשקיעים זרים. מטרת המהלך הוא לשפר את מצב הנזילות של הקבוצה שבשליטת נוחי דנקנר. מחר צפוי להתקיים השלב הציבורי בהנפקה, שבו הקבוצה צפויה להשלים את הגיוס.

בשלב הציבורי של ההנפקה, דנקנר ואביו יצחק יזרימו 20 מיליון שקל. גם שותפיו של דנקנר לגרעין השליטה בקונצרן ישתתפו בהנפקה. משפחת לבנת, המחזיקה בכ-13% מהמניות ונמצאת בימים אלה בתהליך של היפרדות מהסכם השליטה, תזרים גם היא 20 מיליון שקל. משפחת מנור המחזיקה אף היא בכ-13% מהמניות תזרים 10 מיליון שקל. בסך הכל יזרימו בעלי השליטה 50 מיליון שקל, כ-20% מסך ההנפקה. גם דירקטורים ונושאי משרה נוספים ישתתפו בגיוס, וכן מוסדות פיננסים זרים, כחלק מהגדלת השימוש של אי.די.בי בגיוס מימון בחו"ל.

ההנפקה בנויה כך שהיא כוללת חבילה של מניות שבתוכה גם אופציות שניתנות כ"סוכריה". מחיר החבילה עומד על 240 שקל, והוא כולל שש מניות במחיר של 40 שקל כל אחת. כמו כן, בחבילה יינתנו ארבע אופציות ללא תשלום: שתי אופציות במחיר מימוש של 46 שקל שמועד מימושן הוא בספטמבר השנה. שתי האופציות הנוספות הן במחיר מימוש של 64 שקל למניה ומועד המימוש שלהן הוא ספטמבר 2014. בסך הכל החבילה משקפת הנחה אפקטיבית של 5%-7% על מחיר השוק.

כאמור, בקונצרן אי.די.בי ביקשו לגייס 250 מיליון שקל (200 מיליון שקל ללא בעלי עניין), ובמקרה של הצלחה, הרי שהגדלת החזקות הציבור בה צפויה להחזיר אותה למדד ת"א 100, קרוב לשלוש שנים לאחר שיצאה ממנו. למעשה, מאז רכש דנקנר את השליטה באי.די.בי לפני כשמונה שנים, הוא הקפיד להגדיל את החזקותיו בקונצרן, ואילו כעת הוא מבצע צעד בכיוון ההפוך שמדלל את החזקותיו.

כאמור, ההנפקה מהווה חלק מניסיונותיה של אי.די.בי להגדיל את קופת המזומנים שלה כך שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח. בדוחותיה האחרונים של אי.די.בי אחזקות היא פרסמה דוח תזרים מזומנים לפיו היא תזדקק, כאמור, למקורות חיצוניים בהיקף של כ-250 מיליון שקל. החברה הבת, אי.די.בי פתוח, זקוקה למעל מיליארד שקל בכדי לעמוד בהתחייבויותיה השנה.