אל-אריאן: "הסיכונים העולמיים גוברים - צמצמו סיכונים"

מנכ"ל קרן האג"ח הגדולה בעולם טוען כי תוכנית החילוץ של יוון לא תסייע לה וגורלה כבר נחרץ ■ בהתייחסו לכלכלה הגלובלית: "המתיחות באיראן וסוריה גואה ועלולה לגרום לירידות חדות בשווקים ולכן זה הזמן לצמצם השקעות"

אומנם תוכנית החילוץ של יוון אושרה אמש (ג') על ידי נציגי הטרויקה, אך נראה כי המשקיעים הגיבו לידיעה באדישות וסקפטיות שהובילו את השווקים לירידות שערים. היום, יוצא מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל קרן פימקו, להגנתם של המשקיעים וטוען כי אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור וגורלה של יוון כבר נחרץ. "לכן זה הזמן לחתוך סיכונים ולצמצם השקעות".

מעבר ליוון, אל-אריאן טוען כי המצב הגיאופוליטי בעולם מעלה סיכונים חדשים שעלולים להוביל למפולת בשווקים. "המתיחות באיראן וסוריה עלולה לסבך את הקהילה הבינלאומית בקונפליקטים צבאיים ולגרור את השווקים לירידות חדות".

בהקשר של יוון אל-אריאן אומר כי: "השווקים מתנהגים ברציונליות ומתמחרים נכון את תוכנית החילוץ היוונית. אישור התוכנית הוא אומנם צעד בכיוון הנכון אך הוא לא צעד גדול מספיק שיחלץ את יוון מהמשבר הכלכלי".

אל-אריאן מסביר גם שמבחינה פונדמנטלית, יוון עדיין תהיה חייבת למצוא דרך לשקם את הצמיחה ואת התחרותיות של כלכלתה כדי שההון הפרטי יתחיל לזרום ולשקם את הכלכלה. "במידה וההון הפרטי לא יתחיל לזרום, הכלכלה לא תקבל את האוויר לנשימה שהיא זקוקה לו". הרפורמות והקיצוצים הכואבים שהיא תבצע יימנעו ממנה את הצמיחה הדרושה לה כדי לשקם את הכלכלה, מציין אל-אריאן, ולכן כלכלנים רבים סוברים כי לבסוף היא תיפלט מהאיחוד האירופי.

בנוסף, אל-אריאן טוען כי קרן המטבע, האיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה וגם הציבור היווני צריכים עדיין לאשר סופית את תוכנית החילוץ שבמסגרתה יאבדו מבחינה ריאלית, נושיה הפרטיים של יוון יותר מ-70% מהאג"ח שהם מחזיקים, "כך שמוקדם עדיין לשמוח".

בהתייחסו לכלכלה הגלובלית, טוען אל-אריאן כי המתיחות הגוברת בין איראן למדינות המערב כמו גם הקונפליקט בסוריה, גורמים למחירי האנרגיה לזנק - עניין שמעלה את הסיכונים ועלול לפגום בצמיחת הכלכלה העולמית ולגרור את השווקים לירידות.