האם ממשלת הודו תצטרף לפיתוח 'תמר' ו'לוויתן'?

גורם בכיר בסקטור האנרגיה ל"גלובס": לנדאו דן בנושא עם מקבילו ההודי במסגרת ביקורו במדינה ■ המידע נתמך גם בדיווחים בתקשורת ההודית ■ משרד האנרגיה מכחיש: "לנדאו נפגש עם שר הנפט והגז של הודו - אך לא דן בעניין 'תמר' ו'לוויתן'"

האם ממשלת ישראל מעוניינת להכניס את ממשלת הודו כגורם המעורב בפיתוח מאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן"? שר האנרגיה עוזי לנדאו, הנמצא בימים אלה בביקור בהודו במסגרתו נפגש גם עם מקבילו בממשלה ההודית, ג'פיאל רדי (Jaipal Reddy), במטרה לבחון את האפשרות - כך נודע ל"גלובס" מגורם בכיר בסקטור האנרגיה הישראלי.

ממשרדו של השר לנדאו הכחישו בתוקף את המידע, ומסרו ל"גלובס" בתגובה, כי "במסגרת ביקורו, קיים השר לנדאו פגישות חשובות רבות עם דמויות מפתח בממשל ההודי. בין היתר, נפגש לנדאו עם שר הנפט והגז הטבעי והיועץ לבטחון לאומי של הודו. השר דן עימם במגוון נושאים, בדגש על תחומי האנרגיה והמים. השר לא דן עם שום גורם בעניין כניסה של ממשלת הודו או חברות מטעם הממשלה ההודית באפשרות לכניסה לשותפות במאגרי 'תמר' ו'לוויתן'".

את המידע מחזקים דיווחים בתקשורת ההודית, המצטטים מקורות ממשלתיים בהודו הגורסים כי הסכם בין הצדדים עשוי להיחתם בקרוב. לנדאו עצמו, שנשאל במהלך ביקורו בן-היומיים במדינה על ידי התקשורת המקומית על הנושא, השיב כי מטרת הביקור הינה "לבחון שיתוף פעולה במגזר האנרגיה".

כשנשאל אם שיתוף הפעולה בין שתי הממשלות יכלול גם זכויות של חברות גז-נפט הודיות בשדות "תמר" ו"לוויתן" - המוערך כי מכילים 24 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז, אמר לנדאו: "נעשה זאת שיהיה זה הזמן הראוי". נזכיר כי לפני כחודשיים, גם שר האוצר שטייניץ התבטא בדבר האפשרות לייצא גז טבעי מהמאגרים הישראליים להודו.

אחת המועמדות המובילות בנושא הינה החברה הממשלתית ONGC (India's Oil and Natural Gas Corp).

הסיבות לשיתוף הפעולה רבות: מחד, הודו מחפשת מקורות אלטרנטיביים לרכישת גז טבעי כאשר ברקע ממשלת טהרן מאיימת לבטל הסכם להזרמת גז נוזלי לניו-דלהי, עקב הבעת התמיכה של ממשלת הודו בסנקציות הבינלאומיות על איראן - לאור מאמציה לפתח נשק גרעיני.

ומהצד הישראלי, ייתכן כי ההצעה מכיוון ירושלים לממשלה ההודית מגיעה גם במסגרת המאמצים הישראליים להרחיב את חרם הנפט על איראן - ולמנוע מממשלת הודו לרכוש עוד נפט מהאיראנים, כמו גם לצרף עוד שותפה שתסייע במימון פיתוח השדות, ותאפשר הזרמת גז טבעי מ"תמר" בהתאם לתכנון.

בינתיים, איראן ממשיכה עדיין להוות ספקית הגז הטבעי השנייה בגודלה עבור ממשלת הודו. אולם, הסנקציות הבינלאומיות פוגעות גם בהודו - שמעכבת את החתימה על חוזים נוספים לפיתוח שדה הגז פרזאד B באיראן - אשר מוערך כי מכיל רזרבות גז בהיקף של 21.68 טריליון רגל מעוקב, ופיתוחו בוצע במעורבות הודית.