ההסתדרות מאיימת: "בשבוע הבא נשבית את הנמלים"

בין ההסתדרות לאוצר נערכים דיונים בניסיון למנוע את השבתת הנמלים, בעקבות דרישת העובדים לקופת פנסיה מרכזית הסוחרים חוששים מהפסדים

אם לא תושג פריצת דרך במהלך סוף השבוע, תשבית ההסתדרות, בראשות עופר עיני, הבא את נמלי הים בחיפה, באשדוד ובאילת כבר בשבוע הבא. דיון מיוחד שהתקיים היום בצהריים במשרד האוצר בהשתתפות נציגי ההסתדרות והעובדים לא הוביל לפתרון המשבר.

הדיון נערך על רקע הדרישה של עובדי הנמלים להקים קופת פנסיה מרכזית, שבה יוחזקו חשבונות הפנסיה שלהם בנאמנות - בדומה למודל שגובש לפני כשנה ברשות שדות התעופה. העובדים חוששים כי במתכונת הנוכחית, שבה כספי הפנסיה שלהם מוחזקים ב"חשבונות השוטפים" של הנמלים, הם לא יהיו בטוחים במקרה שבו חברות הנמל ייקלעו לקשיים כלכליים. העובדים אף טוענים כי ההפרשות לפנסיה נעשות על בסיס שכר העובדים משנת 2005 וכי כל תוספות השכר שנתנו להם מאז - לא נכללות בבסיס הפנסיוני. העובדים מתלוננים כי בשל כך, הם מפסידים כ-20% מהתשלום הפנסיוני שלו הם זכאים כדין.

עילה נוספת לאיום ההשבתה נוגעת למה שמכונה "מועצות ייצור" - ועדות מיוחדות שלהן שותפים נציגי הנהלות הנמלים ונציגי העובדים לקביעת הסכמים, בהתאם לשינויים בדפוסי העבודה ולהטמעה של טכנולוגיות חדשות. בהסתדרות טוענים כי נציגי ההנהלה והעובדים משיגים הבנות והסכמות בעניין - ומשרד האוצר מטרפד אותן.

"לא נסיר פיקוח"

בכירים באוצר התייחסו היום לסוגיה והביעו פליאה על תשומת הלב הרבה שלה זוכים עובדי הנמלים מההסתדרות. "לעולם לא נסכים על הסרת הפיקוח הממשלתי על מועצות הייצור", אמר אחד הבכירים והזכיר כי חרף מענקי ההפרטה שהעובדים קיבלו בעבר - הפרטה לא התקיימה מעולם.

כבר לפני שלושה שבועות הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה, ולכן מבחינה חוקית היא רשאית לפתוח בשביתה. עם זאת, הנהלות הנמלים צפויות לדרוש מבית הדין לעבודה צווי מניעה שיעצרו את השביתה, בנימוק כי ניתן יהיה ליישב את המחלוקות גם בלי לנקוט מהלך קיצוני.

מי שחושש מההשבתה האפשרית הם הסוחרים, שמזהירים מהפסדים נרחבים למשק ומפגיעה בתדמית של ישראל בשוקי העולם. יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, הד"ר גד שפר, קרא היום לצדדים "לשבת מיד אל שולחן הדיונים ולמנוע את השביתה, כי היא תחליש את המשק ואת סחר החוץ בתקופה כלכלית קשה כמו זו".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, ביקר בחריפות את ההסתדרות בשל הגיבוי האוטומטי שהיא מעניקה לדבריו לוועד עובדי הנמלים וקרא לה לנהוג באחריות: "על ההסתדרות לפעול באחריות ולחדול מלאיים ללא הרף על הציבור ועל המשק בשביתות נוספות. אם ההסתדרות לא תשכיל לעשות כן, היא תפולג מהמדינה ותאבד את בסיס קיומה ואת עתידה. אין להעניק זכויות פנסיה לעובדי הנמלים, שהן בטוחות או עדיפות יותר מאלה של שאר ציבור החוסכים. לא ייתכן שכדי לשמר את אחיזתה בוועדים החזקים - ההסתדרות תהיה מובלת על ידם בכל גחמה".