"הרגולציה הובילה את הבורסה לביצועי חסר מול חו"ל"

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו, מגיב על המלצות הוועדה להגברת התחרותיות ■ "גופי הרגולציה רוצים להראות פעילות לשבירת בעלי ההון, והתוצאה היא ריסוק השוק הישראלי"

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו, מגיב על המלצות הוועדה להגברת התחרותיות ("ועדת הריכוזיות"): "מי שחושב שלמתקפת הרגולציה בשנה האחרונה אין השפעה על צמיחת הכלכלה הישראלית טועה. המתקפה הסימולטנית וההכבדה הרגולטורית על הבנקים, חברות הביטוח, הקמעונאיות, חברות הסלולר ובעצם על כל החברות הציבוריות הובילה את הבורסה הישראלית לתשואת חסר משמעותית מול שווקים מקבילים בעולם".

לדברי פלטו, "כל אחד מגופי הרגולציה רוצה להראות שהוא פועל לשבירת כוחם של בעלי ההון, והתוצאה היא ריסוק שוק ההון הישראלי. תיקון 16, האכיפה המנהלית ברשות לנ"ע, תקנות ה-ISOX , ועדת הריכוזיות, האכיפה המנהלית בהגבלים עסקיים ועוד שורה ארוכה של יוזמות חקיקתיות הן משקולות שרשויות השלטוניות מעמיסות על עגלת הסקטור העסקי. כל משקולת לבדה אולי נראית לא מזיקה, אבל הצירוף של כולן ביחד נראה כמו איבוד שליטה של רשויות הפיקוח".

לדברי פלטו, "ההמלצות הסופיות של הועדה להגברת התחרותיות בפרק הממשל התאגידי הן בגדר שינוי חיובי ביחס להמלצות הביניים, שהיו מובילות ללא ספק לפגיעה משמעותית במאות חברות ציבוריות בשוק ההון הישראלי".

"בהופעתם בפני הועדה העלו נציגי האיגוד את הסתייגויותיהם מהמלצות הביניים של הועדה, שהיו מעניקות למעשה את זכות הניהול בחברות הציבוריות לגופים המוסדיים - בעלי מניות המיעוט. לשמחתנו, בחרה הועדה לשנות את המלצות הביניים בפרק הממשל התאגידי, תוך קבלת עמדת האיגוד שלפיה מדובר בהמלצות שנזקן גדולה מתועלתן".

לדברי פלטו, "למרות השינוי המהותי מהמלצות הביניים בכל הנוגע לפרק הממשל התאגידי, ההמלצות הסופיות עדיין מכילות הכבדה רגולטורית נוספת על החברות הציבוריות. הכבדה זו, על רקע המשבר הכלכלי הגלובאלי ומשבר האשראי המתהווה במשק הישראלי, עתידה להוביל לירידה בשיעור הצמיחה של מדינת ישראל ולעלייה באבטלה. בכוונת האיגוד לפעול מול המחוקק תוך מטרה להקטין ככל הניתן את הנזק שעתיד להיגרם לחברות הציבוריות ולכלכלה הישראלית כתוצאה מיישום ההמלצות".