פרשת רשות המסים: שולה זקן הורשעה במירמה והפרת אמונים

זקן הורשעה בכך שמנעה מפגש בין שר האוצר דאז אולמרט לראש רשות המסים דאז ג'קי מצא, עד שהאחרון לא ייכנע לתכתיבים בנוגע למינויים ברשות המסים מצד אחיה, יורם קארשי ■ הפרקליטות: נדרוש מאסר בפועל ■ זקן: אערער למחוזי‏

‎‎‏‎‎הרשעה ראשונה לשולה זקן: בית משפט השלום בירושלים הרשיע הבוקר (א') את זקן, מזכירתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, במירמה והפרת אמונים בפרשת רשות המסים. גזר דינה יינתן במועד אחר, לאחר שיישמעו הטיעונים לעונש בעוד חודשיים.

"מצפה הייתי מהנאשמת כי תכחיש בקול גדול ובנחרצות את הנטען כלפיה", כתב השופט חיים לי-רן בהכרעת הדין, "אך גירסתה של הנאשמת אינה מחזיקה מים".

ביחס למהימנותה של זקן קבע השופט כי "עדותה של הנאשמת בבית המשפט עמוסה באי-דיוקים, המלמדים על כך שהנאשמת לא הקפידה במסירת הדברים. בגירסתה רב הפרוץ על העומד, וקשה להשתית עליה ממצאים".

את התנהגותה של זקן במהלך העימות המשטרתי שנערך לה עם ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא - שהורשע גם הוא בפרשה וריצה שנת מאסר - הגדיר השופט כ"מתאפיינת במידה רבה של התחמקות".

‎‎פגישה משולשת בצומת שורש

‏לפי כתב האישום נגדה, בין אוקטובר 2005 למארס 2006, בהיותה יועצת בכירה לאולמרט, ששימש אז כשר האוצר, עשתה זקן שורה של מעשים המהווים מירמה והפרת אמונים. זאת, בנוגע לאופן שבו טיפלה בבקשתו של ראש רשות המסים דאז, ג'קי מצא, להיפגש עם שר האוצר ולהציג לו את מינויי הבכירים שביקש לעשות ברשות. אחד מהמינויים לא תאם את כוונתם של אחיה, יורם קארשי, ושל חברו קובי בן-גור, שחפצו במינויו של יגאל סער - שלושתם הורשעו גם בפרשה.

‏לפי הנטען נמנעה זקן, בתיאום עם אחיה, מקביעת פגישה בין מצא ובין אולמרט כל עוד לא מילא מצא אחר רצונו של קארשי למנות את סער לסגנו לענייני מינהל, הפנתה את מצא לאחיה והבהירה לו כי תחילה עליו "לסגור" את עניין מינויו של סער, וכי כל עוד לא יעשה כך - לא תיקבע הפגישה עם השר לאישור המינויים. היא ניאותה לקבוע פגישה בין מצא ואולמרט רק לאחר ששמעה מאחיה שהושגה פשרה בעניינו של סער.

‏בית המשפט קבע כי חרף הלחצים הכבדים שהפעילו קארשי ובן-גור על מצא, הוא עמד על דעתו, ואף שלא מינה את סער, כדרישתו של קארשי, קבעה זקן פגישה בין אולמרט ובין מצא, והמינויים יצאו לדרכם. זאת, בעקבות פגישה משולשת שנערכה במסעדה בצומת שורש, שבה לקחו חלק מצא, קארשי ובן-גור, ושבסיומה הושג הסדר בקשר לאי-מינויו של סער, שהניח את דעתו של קארשי, ושסלל, כעבור יומיים, את דרכו של מצא ללשכת השר.

פגיעה באינטרס הציבורי

ההרשעה התבססה, בין היתר, על הודאותיהם של מצא, קארשי ובן-גור בעובדות כתב האישום שהוגש נגדם, במסגרת הסדרי טיעון שנערכו עמם בפרשה. בנוסף ציין השופט את האזנות הסתר שקוימו לשיחות טלפון בין המעורבים בפרשה, את תמליל העימות בין זקן למצא שנערך במשטרה ואת עדויות המעורבים בבית המשפט.

‏לדברי השופט, "בעוד שלפני המפגש במסעדה בצומת שורש לא קבעה זקן למצא פגישה עם אולמרט, הרי שכ-48 שעות לאחר המפגש, ובהן 24 שעות של יום שבת, קבעה זקן, מכוח דברים שאמר לה קארשי במהלך השבת ובעקבות מפגש החילוץ, פגישה עם אולמרט לאותו יום עצמו. כך, במהירות הבזק, מיום ליום, בא הקץ למסכת של עיכובים שבהם ייגעה זקן את מצא, ושאת קולרם תלתה, כבקשת אחיה, באי-הסדרתו של מצא עם אחיה את נושא מינויו של סער לתפקיד סמנכ"ל".

‏‏"לסטייתה מהשורה, ולהעמדתה את עצמה במצב של ניגוד ענינים חריף, נלווה טעם של חומרה מיוחדת, הנעוץ בחומרת הפגיעה באינטרס הציבורי", קבע בית המשפט, "ובאבק של שחיתות הדבק בה, והמביאים את התנהגותה אל לב-לבה של העבירה הפלילית המיוחסת לה, הרחק מחריגה בלבד מכללי האתיקה".

לדברי השופט, "הרעיון שהכול מלבדה אינם מהדרים בכבודה של האמת, מכשילים את הנאשמת בשאלותיהם ושמים לה עלילות דברים, הוא רעיון קשה, מה עוד שלא שוכנעתי כי מצא, וודאי שלא אחיה, טפלו עליה עלילות כאלה".

‏‏לצד הרשעתה בפרשת רשות המסים, עומדת זקן לדין בשני משפטים נוספים, שניהם לצד אולמרט: הן בתיק ראשונטורס-טלנסקי המתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים; והן בפרשת הולילנד, שבה היא נאשמת בלקיחת שוחד, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

באחרונה החמיר בית המשפט העליון בעונשו של קארשי בפרשת רשות המסים וגזר עליו שנת מאסר בפועל ‏‏‎‎‏(ת"פ 2949/09).

הפרקליטות: נדרוש מאסר בפועל; זקן: אערער למחוזי‏

בעקבות הרשעתה של שולה זקן במירמה והפרת אמונים בפרשת רשות המסים, הפרקליטות מתכוונת לדרוש מבית המשפט לגזור עליה מאסר בפועל.

אחרי מתן הכרעת הדין אמרו התובעים, עורכי הדין יוחאי בן-שמואל ויוסי אלון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, כי "בהחלט מדובר בענישה שצריכה להיות מאחורי סורג ובריח. הכרעת הדין ציינה פעילות אקטיבית של זקן בתקופה ממושכת, המצביעה שהיא עברה עבירה חמורה במיוחד. בית המשפט ציין כי מדובר בהפרת אמונים בדרגה הגבוהה ביותר, את קרבתה לאולמרט ואת העובדה שהיה מדובר במינויים בכירים. זוהי הרשעה שמינית במספר בפרשת רשות המסים, פרשה עגומה שבמסגרתה הורשעו כל הנאשמים".

מנגד הודיע סנגורה של זקן, עו"ד מיכה פטמן, כי בכוונתו לערער על הכרעת הדין לבית המשפט המחוזי. "באופן טבעי אנחנו מאוד מאוכזבים", אמר פטמן. "ציפינו להכרעת דין אחרת. אנו מכבדים את בית המשפט ואת הכרעת הדין אך לא משלימים עמה, ונערער עליה. הכרעת הדין התבססה בעיקר על הודאותיהם של מצא וקארשי, שהודו בעובדה לא נכונה. צריך לזכור כי התוצאה של בית המשפט היום איננה פסיקה חלוטה".