נתניהו: "אני נחוש ליישם את מסקנות ועדת הריכוזיות בהקדם"

(עדכון) - ראש הממשלה הביא היום את עיקרי המלצות ועדת הריכוזיות לממשלה ■ "בישראל יש ריכוזיות יוצאת דופן בהשוואה ל-OECD. אנחנו לא רוצים לקחת נכסים לידי הממשלה, אבל כן רוצים תחרות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (א') בתום ישיבת הממשלה שהוא נחוש בדעתו לפעול ליישומן של מסקנות ועדת הריכוזיות ללא דיחוי. נתניהו דחה הסתייגויות שהעלו כמה משרי הממשלה שביקשו כי הממשלה תקיים דיון במסקנות ובהשלכות השונות של כל אחת מהן ואף דחה את הצעתו של דן מרידור להקים ועדת שרים מיוחדת שתבחן את הנושא.

לדברי נתניהו, הקמתה של עוד ועדה תביא שוב לעיכוב יישום מסקנות הוועדה, שעשתה עבודה מעמיקה ומקיפה ואין טעם לעכב את הנושא אלא להיפך, יש להאיץ את הטיפול בו. נתניהו סיפר לשרי הממשלה שעוד בשנת 2005 בעת שכיהן כשר אוצר, הוא הבחין בבעיית הריכוזיות הגדולה במשק כבעיה מרכזית במשק. נתניהו פנה לחיים שני שעמד בראש הוועדה ואמר כי העבודה שהוועדה עשתה היא מקיפה, רצינית וראויה לכל שבח על הרצינות ועומק המחשבה וכי ראוי שהממשלה תאמץ את המסקנות כבר בזמן הקרוב. נתניהו הודיע כי הוא מתכוון להזמין את שרי הממשלה הנוגעים בדבר כבר בימים הקרובים במטרה להאיץ את ההליכים.

ראש הממשלה ציין לשבח את ראשי משרד האוצר שנרתמו וסייעו לוועדה ובראשם הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ והחשבת הכללית מיכל עבאדי וציין במיוחד את התרומה הגדולה של הרשות לניירות ערך בראשותו של הפרופ שמואל האוזר.

השר דן מרידור אמר כי הוא מתרשם מהדוח אולם הוא מוטרד מהעובדה שמאז פרסום הדוח הוא לא שומע רעש ומחאה של בעלי השליטה שייפגעו ממנה. מסקנות הוועדה יובילו למהלך משמעותי בכלכלה ואני תמה מדוע אין רעש. שר האוצר השיב לו בקריאת ביניים: "אם הדוח היה מתפרסם לפני שנה הוא היה גורם להרבה רעש אבל אחרי דוח ששינסקי למדו בעלי השליטה כי כאשר הממשלה נחושה ולא נכנעת ללחצים, הרעש לא יעזור להם, לכן כנראה שבעלי השליטה הפעם נזהרים.

שר המשפטים יעקב נאמן אמר כי הוועדה בראשותו של חיים שני היא רצינית והיא סימן דרך לא רק למשק הישראלי אלא גם למשקים אחרים שיוכלו ללמוד ממסקנות הוועדה. נאמן אמר כי המצב הנוכחי של הריכוזיות במשק היה עלול להביא לפגיעה חמורה בכלכלת ישראל עד כדי התמוטטות. "אני כבעל ניסיון כעוד, כפרופ' באוניברסיטה וכשר המשפטים, רואה חשיבות רבה במסקנות וקורא לממשלה להתחיל כבר בהכליכי החקיקה ליישום המסקנות.

בפתח ישיבת הממשלה נתניהו אמר כי "בישראל יש ריכוזיות יוצאת דופן בהשוואה למדינות ה-OECD. הקמתי את הוועדה ב-2010 בגלל בעיית יוקר המחייה וע"מ לעודד תחרות. התחרות היא ידיד הצרכן, היא משפרת את השירות ומיטיבה עם הצמיחה והחסכונות. אנו יודעים להתמודד עם ריכוזיות בתוך ענף מסוים באמצעות הממונה על ההגבלים העסקיים, אבל אין כלים להתמודדות עם ריכוזיות אופקית, למשל כאשר גוף שולט בבנק ומונע אשראי ממתחרים, או עם פירמידות - ואנו רוצים להתמודד עם נושא זה בדרך אחראית. אנחנו לא רוצים לקחת נכסים לידי הממשלה, זה הדבר האחרון שאנחנו רוצים, אבל כן רוצים תחרות".