הסכמה כללית: הריבית למארס תישאר ללא שינוי על 2.5%

לפי סקר "בלומברג", כל 24 סבורים כי בנק ישראל לא ישנה את הריבית בהחלטה מחר ■ רוב הנתונים הכלכליים תומכים בצורך בעצירה של המדיניות המרחיבה

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, צפויה להותיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 2.5% גם בחודש מארס, כך מעריכים היום כלל האנליסטים הבכירים בשוק הון, ללא יוצא מן הכלל, לפי סקר "בלומברג" (כל 24 הכלכלנים הצביעו על אי שינוי). הוועדה הפחיתה את הריבית בחודש האחרון ברבע אחוז, בפעם הרביעית ב-12 החודשים האחרונים.

רוב הנתונים הרלוונטיים החדשים לצורך ההחלטה המוניטרית הקרובה שתתקיים מחר (ב'), אכן תומכים בצורך בעצירה בתהליך הפחתת הריבית. בזירת המחירים, כלל הנתונים החדשים תומכים באי הפחתת ריבית: מדד ינואר הפתיע לרע כאשר נותר ללא שינוי לעומת הצפי בשוק לירידה; סעיף הדיור (שכירות) שב לעלות אחרי כמה חודשים של ירידה; ובעיקר, החודש חל זינוק חד בציפיות לאינפלציה לרמה 2.5% לעומת 1.7% בלבד באוקטובר 2011 (עלייה של 0.8% תוך חמישה חודשים בלבד), נתון שצריך להתחיל להדאיג את בנק ישראל.

גם בזירה הבינלאומית התקבלו בשורות מרגיעות שתומכות בעצירת המדיניות המרחיבה: תוכנית החילוץ השנייה של יוון יצאה לדרך, אחרי שבוע של אי וודאות די מלחיצה, השווקים הגיבו בחיוב ורשמו עליות שערים; תוכנית הזרמת הנזילות של הבנק המרכזי האירופי נותנת את פירותיה ויוצאת לסיבוב שני; כאשר רוב הנתונים שמגיעים מהכלכלה האמריקנית הם עדיין חיוביים.

עם זאת, הנתונים על המשק הישראלי הם מעורבים: נתוני החשבונאות הלאומיים לרבעון האחרון של 2011 הצביעו על ירידה של ממש בשני הקטרים המרכזיים של המשק - היצוא והצריכה הפרטית, כאשר במרכיב ההשקעות חלה האטה ניכרת אחרי כמה רבעונים רצופים של עליות חדות.

יתרה מזו, התמונה הפיסקלית (החריגה בגרעון ובעיקר החריגה בהוצאה) מדאיגה מאוד את בנק ישראל שנתן לזה ביטוי בדוח מיוחד, עם כי מדובר אירוע שיותר ישפיע במדיניות הארוכת טווח של בנק ישראל. נתונים אלו תומכים בהמשך הפחתת הריבית, אך בשבוע האחרון, התקבלו נתונים טובים על פריון במסחר והשירותים וגם ביצור התעשייתי.