מי יציל את הבורסה?

כך הפכה הבורסה ל"ציר הרשע" של עשירים, מושחתים וספקולנטים; כולנו ניפגע

דמיינו אדם הסובל מבעיות רפואיות שונות, חלקן מציקות לו מזה שנים ארוכות, שמגיע לסדרת בדיקות רפואיות מקיפה. כל אחד מהרופאים המומחים, מחליט מבלי להתייעץ עם הרופאים האחרים, לבצע בו ניתוח, במטרה לטפל בבעיה הבריאותית הבוערת בתחום אחריותו המקצועית. כך, בסופו של יום הבדיקות המרתוני מקבל ידידנו החולני זימון למספר רב של ניתוחים שונים בגופו הדואב. אמנם המנגנון החיסוני שלו אינו במיטבו, ובחוץ משתוללות מגפות לא מעטות המסכנות את בריאותו, אולם כל אחד מהרופאים המקצועיים מתעקש לקיים את הניתוח בתחום עליו הוא מופקד באופן מיידי.

כפי שבוודאי ברור לכל, הסיפור הדמיוני שהצגנו כאן אינו מתקבל על הדעת, שכן בתחום הרפואה נוהגים לבצע התבוננות מערכתית על מצבו הגופני הכולל של הפציינט. אבל כאשר מדובר בכלכלת ישראל התמונה שונה בתכלית. כאן נראה כי כל רופא תורן במשרד ממשלתי בוחר לבצע התערבות כירורגית אגרסיבית בשווקים שתחת אחריותו, וליישם רפורמה אשר אמנם מטפלת בחוליים לא מבוטלים, אולם עלולה במקביל לייצר תופעות לוואי קשות.

בימים האחרונים קיבלנו דוגמה להתנהלות הזאת עם פרסום המסקנות הסופיות של הוועדה להגברת התחרותיות במשק. במסיבת העיתונאים בה הוצגו מסקנותיה, החמיא שר האוצר לחברי הוועדה וכינה אותם "עשרת המופלאים". ואכן, החברים עשו עבודה מקצועית וחשובה, אולם לנו היה חסר החבר המופלא ה-11 בוועדה, שישמש כשוער של הקבוצה המהוללת ויגן עליה מפני גולים עצמיים. החבר ה-11 היה צריך להיות איש שוק הון מקצועי, מעין "מבוגר אחראי" שכה חסר לשוק שמתבשר חדשות לבקרים על הקמת ועדות אסטרטגיות בתחומים שונים, שמשימתן היא לבצע ניתוח כירורגי במקטע חשוב של כלכלת ישראל.

הבורסה המקומית מצויה כעת תחת מתקפה של רגולציה והשמצות, ונתפסת על ידי רבים כמעין "ציר רשע" שבו פעילים העשירים, המושחתים והספקולנטים. לפיכך, רבים - וביניהם הציבור הרחב המוסת - לא מכירים בתפקידה ובחשיבותה לתפקוד הכלכלי של המשק.

חלק לא מבוטל של הציבור לא יודע כי אי שמירה על האינטרסים של תפקוד שוק ההון פוגע בו ישירות, באמצעות שחיקת החסכונות שלו שרובם המכריע מושקע בבורסה בתל אביב. כיום שוק ההון המקומי סובל מירידת מחזורי מסחר מתמשכת ומהעובדה שיותר ויותר משקיעים מוסדיים מקומיים מוציאים את כספם לחו"ל, בזמן שהמשקיעים הזרים מדירים מכאן את רגליהם.

התפיסה אשר הוצגה על ידי הוועדה, לפיה המשקיעים הזרים המתינו לפתרון בעיית הריכוזיות כדי להסתער על השוק הישראלי, פשוט אינה רצינית. שינויים רגולטורים חדשות לבקרים, כולל שינויים רטרואקטיביים, אינם מוסיפים אטרקטיביות להשקעה בשוק המקומי, והמשקיעים הזרים הם אלה שחוששים יותר מכל משינוי תנאי המשחק. הזרים, שמחזיקים במשאבי ענק, הם אלו שהיו יכולים להתחרות באופן אפקטיבי בפירמידות המקומיות, אך הסיבות שבגללן בחרו לא לעשות כן לא נוגעות לריכוזיות, אלא בעיקר לגודלו המצומצם של השוק המקומי.

ואם יש בין הזרים מי שכן צפוי לבצע כעת השקעות בתל אביב, הרי שאלו הם לא תאגידי הענק, אלא קרנות השקעה למיניהן, שינסו לנצל את מחירי המניות הקורסים, כדי לעשות סיבוב מהיר על חשבון המשקיעים המקומיים. כך, אם מבול הרפורמות הזה יימשך, הרי שהוועדה הכלכלית הבאה שתוקם בשנים הקרובות תהיה "הוועדה לשיקום שוק ההון הישראלי".

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון