לפיד, קנח את האף ותחשוב

הצרה עם יאיר לפיד היא שבמקום לחשוב ולהגיע לתובנות - הוא מתבכיין

חוק לפיד 2 בלתי ראוי משתי סיבות עיקריות: היותו פרסונלי, לא ענייני; תחולה רטרואקטיבית. די בשתי אלה כדי שהחוק יעשה את דרכו - או אל סל האשפה, או אל הכנסת הבאה, שם יהיה אפשר לדון בהצעה בצורה עניינית.

אם הצעת החוק נועדה למנוע מיאיר לפיד את האפשרות לגייס תרומות - אז צריך במקביל לתת לו מימון מפלגות. אחרת, מדובר ביצירת מצב אנטי-שוויוני, ולדעתי זה גם לא יעבור את בג"ץ.

אבל יש בהצעת החוק אלמנט הגיוני וראוי: הדרישה לשקיפות. קשה לחשוב על נימוק למה מועמד חדש לא יגלה לציבור את מקורות המימון שלו. בוודאי כשמדובר במועמד המנפנף בדגל "הפוליטיקה האחרת". הצרה עם לפיד, שבמקום לחשוב ולהגיע לתובנות, הוא מתבכיין. או שמקנאים בו, או שמפחדים ממנו, כל דבר שאינו מתאים לו נגוע במניעים קטנוניים כאלה.

בפסיכולוגיה היו מאבחנים שהוא משליך מעצמו על אחרים. מה, הוא לא יודע שבפוליטיקה כולם מתקנאים בכולם, פוחדים מכולם, ומתנכלים לכולם? זה הולך עם הטריטוריה, ולפיד צריך להתבגר ולהבין שלא כל ביקורת או מהלך הוא פסול, רק משום שאינו לרוחו.

הצעה ללפיד

הנה הצעה ללפיד, לסיום הפרשה הילדותית הזאת: קום ותודיע (או שב וכתוב בפייסבוק), שאתה בהחלט מבין את הצורך בשקיפות, ולכן אתה מבטיח (או, מוטב, מתחייב) שתדווח לציבור על כל תרומה שתקבל, ומי עומד מאחוריה. הודעה כזו, תהיה בהחלט בהתאם לזכותו של הציבור לדעת, והיא תייתר את הצורך בחוק לפיד 2, וכולנו נוכל ללכת לים (או לעולם הפייסבוקים והטוויטרים ושאר משחקים).

אז יאללה, לפיד. נגב את העיניים, קנח את האף ותתחיל לעשות. העיקר שתפסיק להתבכיין, כי אני פשוט לא עומד בזה.

יחימוביץ' רוצה גנרל

והנה מצטרפת לשורות המתבכיינים עיתונאית לשעבר נוספת, מנהיגת העבודה, שלי יחימוביץ'. היא החליטה שמה שחסר לה כדי להגיע לשלטון, או לצורך הגדלת מפלגתה, זה אנשי ביטחון בכירים, שיעטרו את רשימתה לכנסת. ממש כמו פוליטיקאית מן הדור הישן, שאינה מסוגלת להתרומם מעל דפוסי מחשבה פוליטיים ארכאיים. "למה שלאחרים יהיו גנרלים ולי לא?" כמעט כולם במפלגותינו תקעו לראשיהם שגנרלים זה קולות בקלפי. אם פעם זה היה נכון, הרי שכיום זו תזה מאוד מפוקפקת.

מיהו אגואיסט וצר אופק?

חוק הצינון העכשווי אינו מאפשר את צירופם של כמה קצינים בכירים בדימוס, שנפשה של יחימוביץ' חשקה בחלקם או בכולם. הלכה יחימוביץ' והגישה הצעת חוק לקיצור תקופת הצינון, הלוקה בפגמים של חוק לפיד 2: ההצעה אינה למטרה עניינית, אלא פרסונלית; תחולתה רטרואקטיבית.

ועדת השרים דחתה, בצדק רב, את ההצעה. כיצד הגיבה יחימוביץ'? "הדחייה נעשתה משיקולים פוליטיים אגואיסטיים וצרי-אופק". ואני חשבתי שהצעת יחימוביץ' היא זו שהוגשה משיקולים כאלה! מה, טעיתי?