"ארה"ב של אדלסון"? ביקורת על איל ההימורים מלאס-וגאס

תרומה גדולה נוספת של אדלסון לניוט גינגריץ' ■ הערכות: התמיכה בגינגריץ' נועדה לחסום עלייתו של ריק סנטורום ולסלול הדרך למועמדותו של מיט רומני

איל ההימורים שלדון אדלסון, ידידו האישי של רה"מ בנימין נתניהו ובעל השליטה ב"ישראל היום", תרם סכום גדול נוסף לארגון בחירות שתומך בניוט גינגריץ'. בעבר תרמו אדלסון ואשתו מרים לאותו ארגון כחמישה מיליון דולר כל אחד. כך מסרו אמש בלוגים באמצעי תקשורת גדולים, לרבות "וושינגטון פוסט", "לוס אנג'לס טיימס" ו-CNN. הבלוגים ציטטו מקור שמקורב לארגון הבחירות ושביקש לשמור על עילום שם.

סכום התרומה מתואר כ"משמעותי" ו"ניכר". לפי ה"פוסט", הסכום נמצא "לפחות ברמת התרומות הקודמות שנתנו בני הזוג אדלסון", כלומר לפחות כחמישה מיליון דולר. לפי פסיקה חדשה של בית המשפט העליון בוושינגטון, יכולים תורמים לתת סכומים בלתי מוגבלים לארגוני בחירות עצמאיים, שרשאים לתמוך במועמד (או מועמדים) מסוימים בכל דרך שימצאו לנכון, ובלבד שלא יקיימו קשרי התייעצויות או קשרים אחרים עם הפוליטיקאי שנהנה מתמיכתם.

הארגון שתומך בגינגריץ', Winning Our Future, מתכנן להעלות לאוויר כבר היום (ג') תשדירי בחירות במדינות בדרום, במערב התיכון ובמישורים הגדולים : ג'ורג'יה, טנסי, אוהאיו ואוקלהומה, ומחר במיסיסיפי, אלבמה וקנזאס. ככל הידוע, בני הזוג אדלסון הם התורמים הגדולים היחידים לארגון הבחירות שתומך בגינגריץ' (להבדיל מתורמים ישירים לקמפיין שלו, שאינם יכולים לעבור רף של 2500 דולר לאדם).

הארגון דיווח על תרומות בסך 11 מיליון דולר בינואר, ו-10 מיליון דולר מתוכם נתרמו ע"י האדלסונים. מבחינה פיננסית, משפחת אדלסון היא קו החיים הפוליטיים של גינגריץ'. בלעדי התרומות שלהם הוא לא היה יכול להוסיף ולהישאר במרוץ. בשבועות האחרונים הוא כמעט נעלם מהזירה. היא אינו מתמודד בסבבי הבחירות המקדימות במישיגן ובאריזונה, היום (ג'), ומעדיף להתמקד במדינות אחרות, בעיקר בדרום, שבהן יש לו, לדעתו, סיכויים רבים יותר.

למעשה, התרומה החדשה של אדלסון הופכת את גינגריץ' לאחד מהפטרונים הפוליטיים הגדולים ביותר של בחירות 2012. הן מאופיינות בנהרות של כסף, שנובעים מחשבונות הבנק של קבוצה קטנה של עשירי-על. עובדה זו מחוללת תגובות שליליות רבות.

"לוס אנג'לס טיימס" מפרסם היום ביקורת ישירה על אדלסון. "עד לסיום תהליך מינויו של מועמד רפובליקני לנשיאות, המתמודדים יאבקו על מועמדות לנשיאות 'ארה"ב של אדלסון'", אמר לעיתון דייוויד דונלי, מנכ"ל Public Campaign Action Fund, ארגון שמנטר את מידת טוהר הבחירות. "הדמוקרטיה שלנו צריכה להיות נתונה בידי כולנו, לא רק בידי קבוצה קטנה של אמריקנים עשירים".

בראיון נדיר ל"פורבס", החודש, אמר אדלסון שהוא יהיה מוכן לתרום 100 מיליון דולר לקמפיין של גינגריץ', בתקווה שזה אכן יעקור את אובמה מהבית הלבן.

במהלך הראיון, גילגל אדלסון את עיניו לשמע הטענות שהוא אישית מנסה לקנות את הבחירות לנשיאות למען גינגריץ'. "האנשים שאומרים זאת הם קנאים או מותחי ביקורת מקצועיים", הוא טוען. "הם אוהבים להשמיץ אנשים אחרים. זה לא הוגן שהתייחסו אלי באופן בלתי הוגן. אבל זה לא יבלום אותי. אני יכול לתת לגינגריץ' (עוד) עשרה מיליון דולר או 100 מיליון דולר".

אלדסון מעולם לא הסתיר את תמיכתו בגינגריץ'. פרד זיידמן, איש נפט ותומך חזק ברומני, סיפר באחרונה לעיתון היהודי "פורוורד", כי בארוחת ערב באמצע נובמבר, כאשר גינגריץ' החל לטפס בסקרים, הוא, זיידמן, שאל את אלדסון האם הוא אינו חושש מכך שסיכויי גינגריץ' להביס את אובמה אינם גדולים. לאלדסון לא היו שום הסתייגויות. "הוא פשוט מאמין נלהב (בגינגריץ')", אמר זיידמן. לדבריו, בני הזוג אדלסון הם "מעריצים ותומכים נלהבים של גינגריץ' כבר מהיום הראשון (להיכרותם)".