מיהם הישראלים שהרוויחו מרכישת Chomp על-ידי אפל?

החברה המתחרה Quixey, אותה הקימו צמד הישראלים לשעבר תומר כגן ולירון שפירא, צפויה ליהנות מהרכישה של Chomp ע"י אפל ב-50 מיליון דולר

בסוף השבוע האחרון אפל רכשה ב-50 מיליון דולר את חברת Chomp, שמפתחת מנוע לחיפוש אפליקציות. הדיווחים דיברו על כך שהחברה תטמיע את הטכנולוגיות של Chomp בתוך מכשירי האייפון והאייפד ותשפר את היכולות למצוא ולגלות אפליקציות חדשות. אך נראה שדווקא המרוויחים הגדולים מהעסקה בכלל לא קשורים ל-Chomp, אלא לחברה המתחרה Quixey, אותה הקימו צמד הישראלים לשעבר תומר כגן ולירון שפירא.

על-פי הערכות, Chomp צפויה לעבוד באופן בלעדי עם אפל - מה שישאיר את השותפה העסקית שלה, חברת התקשורת ורייזון, ללא מנוע חיפוש אפליקציות והדבר יוביל אותה, ככל הנראה, לזרועותיה של Quixey (שעל משקיעיה נמנה יו"ר גוגל, אריק שמידט, שמבין דבר או שניים בחיפוש).

יתרה מזאת, הרכישה שביצעה אפל זכתה לכותרות רבות - מה שמבליט ומדגיש עוד יותר את חשיבות תחום חיפוש האפליקציות. ל-Quixey יש מוצר מורכב ומתקדם הרבה יותר מזה של Chomp והיא מאפשרת חיפוש אפליקציות לא רק לאייפון, אלא גם לשאר מערכות ההפעלה הסלולריות כמו אנדרואיד, בלקברי ונוקיה, לצד מערכות הפעלה שולחניות כמו ווינדוס ומק וכן דפדפנים כמו כרום ופיירפוקס.

מדוע חשוב כל כך מנוע חיפוש בתחום האפליקציות? סקר שערכה חברת at&t הראה כי 85% מהורדות האפליקציות ברבעון השלישי אשתקד הגיעו בזכות חיפוש - עלייה של 50% בתוך שנה. הבעיה היא שחנויות האפליקציות הקיימות היום במכשירי אפל, אנדרואיד ואחרים מאפשרות חיפוש בסיסי ביותר - כזה שבודק את מחרוזת החיפוש רק לפי שם האפליקציה והתיאור הקצר שלה בחנות המקוונת.

אך עם הזמן האפליקציות הפכו למורכבות יותר ויותר וכמעט בלתי אפשרי לתאר את תכונותיהן בפסקה או שתיים. כפתרון לכך, המנוע של Quixey לוקח את החיפוש צעד אחד קדימה ומנתח מידע על כל אפליקציה מתוך בלוגים וביקורות ברחבי האינטרנט. כך, אוצר המילים מאחורי כל אפליקציה גדל ומאפשר קבלת תוצאות מדויקות יותר.

בשורה התחתונה, אפל אולי תשדרג את החיפוש בחנות האפליקציות שלה, אך מי שיזכה לאיכות חיפוש הרבה יותר טובה הם דווקא המכשירים שאינם מבוססים על מערכת iOS. אמנם המכשירים הללו עדיין לא משתפים פעולה ישירות עם Quixey, אך ההערכות מדברות על כך שהחברה זוכה לחיזורים רבים מאז העסקה שנחתמה בסוף השבוע האחרון וזה רק עניין של זמן עד שיבינו את מלוא הפוטנציאל בתחום.