אנליסט: האם "האורקל מאומהה" טועה בקשר לזהב?

במכתב השנתי ששלח ה"אורקל מאומהה" וורן באפט למשקיעים שלו, הוא אמר כי הזהב הוא ספוקלציה שלא תניב למי שישקיע בה רווחים ■ האנליסט סטיב בק מנגד, טוען כי עדיף לשלב בתיק ההשקעות את הזהב

במכתב השנתי ששלח ה"אורקל מאומהה" וורן באפט למשקיעים שלו, הוא אמר כי הזהב הוא ספוקלציה שלא תניב למי שישקיע בה רווחים, משום שבניגוד לחברות תעשייתיות הזהב אינו מייצר ומוכר כלום אלא רק הערך שלו משתנה בהתאם לגחמותיהם וחששם של הספקטולנטים. כעת, יוצאים אנליסטים רבים וביניהם סטיב בק, אנליסט סחורות בחברת ההשקעות מרקטריידר, להגנת הנכס היקר וטוענים כי בסיס טענותיו של באפט מוטעה.

כאמור, באפט טען במכתב כי הזהב הוא נכס שאינו מייצר כלום. זאת, בהשוואה לאחזקה במניות לפיה למשקיעים קיימת השתתפות בפעילות החברה, הן מבחינת השפעתם על הכנסות החברה והן מבחינת חלוקת הרווחים. בנוסף, טוען באפט, כי החברות התעשייתיות מעסיקות מיליוני עובדים ולמעשה מניעות את גלגלי המשק והכלכלה.

"החברות התעשייתיות מייצרות הכנסות ומניבות תשואות ריאליות למשקיעים, בניגוד לזהב שרק נמצא שם ומנצנץ ואינו מייצר כלום, עובדה שמקשה האפשרות לבצע הערכה ריאלית לגבי השווי שלו - עניין שפותח פתח לספקולנטים שיכולים להעלות ולהוריד את מחירו כאוות נפשם", דיברי באפט.

האם האורקל מאומהה טועה?

בק, טוען כי אין זה אומר שבאפט הוא חסר הבנה, הרי בכל זאת הוא נחשב לאחד המשקיעים הגדולים בעולם. יחד עם זאת, בהקשר של הזהב יש להפעיל את חוקי ההגיון מעבר להערכותיו של באפט. "אם X נכון זה לא אומר ש Y בהרכח לא נכון", אומר בק. "באפט מציע למשקיעים לא לוותר על חלק ממרכיב המניות בתיק ההשקעות שלהם, תמורת השקעה בזהב". אולם, בק אומר שאתה לא חייב לשים את כל הביצים בסל אחד, כלומר לא להפנות את כל ההשקעה לזהב או למניות, ו"עדיף יהיה לשלב את נכס היקר בתיק ההשקעות".

באופן פרקטי יותר, ממליץ בק לשלב בתיק ההשקעות גם את הזהב, זאת במקום מרכיב המזומן "שסתם שוכב בתיק ולא עושה כלום". בק טוען כי למשל תעודת סל (ETF) על הזהב יכולה, הן לשמש כאמצעי הגנה בפני התמוטטות כלכלית בשווקים, והן כאמצעי השקעה שמניב תשואות ותומך בתיק ההשקעות.

תעודת הסל על הזהב SPDR GOLD פתחה פער של עשרות אחוזים מול מדד ה-S&P 500 בחמשת החודשים האחרונים. "בסיכומו של דבר הזהב יכול לשמש כנכס גידור שיגן עליכם מפני האינפלציה", אומר בק.