כלכלנים: "תוכנית הנזילות תוביל לאנרכיה מוניטרית באירופה"

מעבר לאירופה גם יפן ובריטניה הזרימו מאות מיליארדי דולרים לשווקים ■ "אנו מזהים כעת בועה ענקית אחת המאיימת ליצור שיעורי אינפלציה מפלצתיים", טוען בוב ג'נואה, כלכלן בענקית ההשקעות נומורה

לאחר שהבנק המרכזי האירופי (ECB) החל היום את הסבב השני של תוכנית הנזילות למערכת הבנקאות בגוש האירו, במסגרתה לוו כ-800 בנקים באירופה יותר מחצי טריליון אירו מהבנק המרכזי, יוצאים כעת כלכלנים רבים המבקרים את התכונית וטוענים כי אירופה מדפיסה יותר מדי כסף ומובילה את גוש האירו ל"אנרכיה מוניטארית".

מעבר לבנק המרכזי האירופי, גם יפן ובריטניה יצאו בתוכניות הקלה רחבות במסגרתם הוזרמו לשווקים מאות מיליארדי דולרים. "כאשר מצרפים לכל זה את המתיחות המזרח תיכונית שהקפיצה את מחיר הנפט ב-15% מתחילת השנה, ניתן לומר שהמערכת הפיננסית העולמית נמצאת בסכנה", טוען ג'ראלד פורבן, אנליסט בבית ההשקעות מרקטריידר.

כתוצאה מהסיכונים הגוברים ומעליית שערי המטבעות בשווקים המתעוררים, כלכלנים טוענים כי הבנקים המרכזיים של מדינות אלו יחלו בקרוב גם הם להדפיס כסף. כמו כן, עדות לסיכון הגובר ניתן למצוא גם במאזנים המנופחים של הבנקים המרכזיים.

"המערכת הפיננסית העולמית עומדת לקראת אנרכיה מוניטרית, זאת משום שקיים פער גדול בין הביצועים של הכלכלה הגלובלית לבין השווקים המתודלקים במאות מיליארדי דולרים", טוען בוב ג'נואה, כלכלן בענקית ההשקעות נומורה. "אנו מזהים כעת בועה ענקית אחת גדולה המאיימת ליצור שיעורי אינפלציה מפלצתיים, במדינות רבות. העדות לכך היא ההתרחבות העצומה במאזני הבנקים המרכזיים".