רן בליצר | מנהל מכון המחקר של שירותי בריאות כללית רופא תורן

אישי: 36, נשוי 2, מתגורר ברמת גן השכלה: רופא, תואר שני בבריאות הציבור ובאפידמיולוגיה, ותואר שלישי בניהול מערכות בריאות עוד משהו: פרסם ספרים וכמאה מאמרים מקצועיים, ואף מוביל קבוצות מחקר בינלאומיות. "הספק קצת קיצוני", הוא מודה

כבר בגיל 16, לאחר שסיים בגרות הרבה לפני בני גילו, החל רן בליצר ללמוד רפואה. הוא היה עתודאי, שימש כרופא גדודי בחיל השריון, ובהמשך מונה לראש מדור אפידמיולוגיה בחיל הרפואה. לאחר שחרורו מצה"ל עבר לשירותי בריאות כללית, שם הוא משמש מאז 2007 כמנהל המחלקה לתכנון מדיניות הבריאות בקופה. לפני שנה וחצי החליטו מנכ"ל הכללית, אלי דפס, והרופא הראשי של הקופה, פרופ' חיים ביטרמן, להקים מכון מחקר, ומינו את בליצר למנהלו.

בליצר ממלא שני תפקידים השלובים זה בזה - מחקר לצד תכנון מדיניות אסטרטגית של הקופה הגדולה בישראל, הכוללת כארבעה מיליון מבוטחים. המשמעות היא שעליו לזהות את הסוגיות הבריאותיות הקריטיות שבהן יהיה עסוק הארגון בעוד שנים ספורות, לאור מגמות בישראל ובעולם, ולהיות אחראי על ההיערכות לקראתן הן מבחינת מחקר והן מבחינת איתור מטופלים והכוונת טיפול ממוקד בהם.

תוכנית אסטרטגיה מרכזית, לדוגמה, היא צמצום פערים בבריאות בין אוכלוסיות חלשות וחזקות בישראל. "אי-אפשר להעלים פערים בבריאות כי אין שוויון בישראל, אבל יש לנו כוח ויכולת לצמצם אותם", הוא אומר. "בנינו תוכנית מורכבת, קבענו יעדים קשיחים, ואנחנו מביאים תוצאות. הכי קל זה ללכת לקבוצות שמקשיבות ונבדקות, אבל צריך לגרום לכל אותם אנשים שלא באים להיבדק מסיבות שונות - להגיע. הקופה התפקסה על הפינות החשוכות. אנחנו מייצרים כדור בדולח שאומר לצוות למי מהמטופלים יש התחלה של הידרדרות או סיכוי להידרדרות".

לדבריו, "יש התפוצצות של מידע ברפואה, והתחום עומד בפני שינויים גדולים. אנחנו נמצאים בעידן שבו יותר ויותר קשה לרופא לחבר בראש את כל המידע, מהמטופל ומהספרות, ולקבל החלטות. נצטרך כלים יותר מתוחכמים שיעזרו בתהליך. המכון מפתח כלים כאלה בעזרת שילוב בין דיסציפלינות שונות וחשיבה מחוץ לקופסה. היעד שלי הוא שהמכון ירשום פריצות דרך משמעותיות שישפיעו על חיים של מטופלים".

אתה לא מתגעגע לקשר עם המטופלים?

"כרופא אתה יכול לעשות המון טוב, אבל כל פעם לאדם אחד. בתפקיד הזה מדובר בסדרי גודל אחרים, ובשילוב בין עשייה קלינית לבריאות הציבור. אני מאוד אוהב את מה שאני עושה, ובכל ערב הולך הביתה בתחושה שעשיתי משהו מאוד משמעותי, שמשנה את הבריאות של הרבה אנשים.

"אני אופטימיסט חסר תקנה, ואני מספיק מנוסה כדי לדעת שזו לא נאיביות. ברוב המכריע של המקרים זה הוכיח את עצמו. אני לא מקבל 'לא'. גם משהו בלתי אפשרי יכול לקבל טוויסט".

אתה בן 36, איפה תהיה בגיל 40?

"אני מתכנן להמשיך ולעשות דברים רבים במקביל. אני רואה את עצמי בעמדה מרכזית בעולם הבריאות, שתאפשר לי ליישם מדיניות שתקדם את הבריאות בישראל".