שרי האוצר באירופה אישרו: קרן החילוץ תשתתף בסיוע ליוון

(עדכון) - שרי האוצר של האיחוד האירופי אישרו את המהלך במסגרתו קרן החילוץ האירופאית (EFSF) תוכל להנפיק איגרות חוב, אשר יהיו שותפות להסדר החוב היווני

שרי האוצר של האיחוד האירופי אישרו היום (ה') את המהלך במסגרתו קרן החילוץ האירופאית (EFSF) תוכל להנפיק איגרות חוב, אשר יהיו שותפות להסדר החוב היווני - ויוכלו לשמש כאיגרות החדשות ה"מחליפות" את אלה הקיימות, במסגרת חבילת החילוץ השנייה ליוון.

שרי האוצר, שמתכנסים זה עתה בבריסל במטרה לדון בהגברת "חומת האש" של כלכלות אירופה בכל הקשור לטיפול במשבר החובות, הסכימו על המהלך אשר נדון מזה זמן מה - וזאת, לקראת הצפי לאישורה הסופי של הענקת הסיוע הכספי הנוסף ליוון, על סך 130 מיליארד אירו.

"השרים אישרו את האפשרות כי ה-EFSF תוכל להנפיק אג"ח במסגרת חבילת החילוץ ליוון", אמר ז'אן-קלוד יונקר לעיתונאים. יונקר מכהן כראש ממשלת לוקסמבורג, אך גם עומד בראשה של ועדת שרי האוצר האירופאים. לדבריו, "הצעדים הללו יאפשרו לכלכלת יוון לצבור מומנטום חיובי".

התוכנית ליוון תאושר סופית?

במסגרת הפגישה צפויים לדון שרי האוצר גם במינופם של שני מנגנוני החילוץ המרכזיים ביבשת - קרן החילוץ האירופאית (EFSF) על סך 400 מיליארד אירו, ומנגנון הייצוב האירופי (ESM), שצפוי להתמנף להיקף של 500 מיליארד אירו.

לאחר כינוס שרי האוצר באירופה בבריסל, תתקיים פגישה אוחרת של ראשי מדינות האיחוד האירופי - ובה צפויים המנהיגים להסכים סופית על תוכנית חילוץ שנייה ליוון, על סך 130 מיליארד אירו. זאת, לאחר שהממשלה היוונית אישרה היום צעדי צנע נוספים.

מרקל בספק

ברקע, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הגיע השבוע ספקות באשר לאפקטיביות של חבילת החילוץ שגובשה ליוון, בציינה כי קיימת אפשרות שהממשלה היוונית תזדקק לסיוע כספי נרחב יותר בכדי לפרוס ולמחזר את חובותיה.

"הגודל כן קובע", טען מנגד מריו מונטי, ראש ממשלת איטליה. "אם הגישה לחומות האש תהיה קונסטרוקטיבית מספיק באירופה, אני מאמין שכולנו נהיה בעמדה טובה יותר כדי להתמודד עם הדבקות נוספת ואפקטים נוספים של המשבר".