הפסדי ענק: חוזי הביטוח מפני חדלות פירעון ביוון לא יופעלו

למרות "מחיקה" של 100 מיליארד אירו מהחוב היווני, במסגרת מה ש-S&P הגדירה כ"חדלות פירעון חלקית" - חוזי הביטוח (CDS) על האג"ח, לא יופעלו עבור המוסדיים

תוכנית החילוץ השנייה של יוון לא מוגדרת כ"אירוע אשראי", לפיכך הגופים המוסדיים אשר רכשו CDS-ים (חוזי ביטוח להגנה מפני חדלות פירעון של אג"ח), לא יהנו מ"הפעלתם" של חוזים אלו על רקע ה"מחיקה" שבוצעו באיגרות אלו - כך מעדכן היום (ה') ארגון ה-ISDA.

ה-ISDA, קיצור של The International Swaps and Derivatives Association, ארגון למשתתפי סחר בנגזרים ועסקאות החלף, מסר את המידע על רקע תוכנית החילוץ היוונית - במסגרתה תזכה יוון לסיוע חיצוני של 130 מיליארד אירו, כנגד מדיניות צנע וקיצוצים נרחבת ובשילוב "תספורת" של 50% על האג"ח שלה (אשר תסב "מחיקה" של 100 מיליארד אירו לנושים).

הגדרתו של האירוע כ"אירוע אשראי" היה מפעיל, מבחינה משפטית, את חוזי הביטוח על האג"ח - שנועדו להגן על הגופים שרכשו אותם (תמורת פרמיה נדיבה) בדיוק מפני תרחיש כזה, של חדלות פירעון (חלקית או מלאה) על האיגרות היווניות. זאת, למרות שסוכנות דירוג האשראי S&P הודיעה כי בעקבות התוכנית, איגרות החוב היווניות ה"מוחלפות" במסגרת התוכנית מדורגות ברמה של "SD" - חדלות פירעון חלקית.

במסגרת התוכנית היוונית, נזכיר, שכנעו הבנקים המרכזיים באירופה את הגופים המוסדיים המקומיים למחוק באופן "התנדבותי" את חלק מחובותיהם ליוון.

בתוך כך, עדכן ה-ISDA כי אירוע החילוץ שיוון הינו אירוע "מתפתח" ולפיכך הארגון ממשיך לבחון התפתחויות נוספות בעניין.

עסקאות CDS, נזכיר, הינם חוזים פיננסיים, שלפיהם מבטיח המוכר (בדרך כלל חברת ביטוח) לשלם לקונה (במקרה הזה, בעיקר גופים מוסדיים) באם יתרחשו מאורעות אשראי שליליים מסוימים (כגון פשיטת רגל או חדלות פירעון) - ביחס לבעל חוב מסוים או חלק מחובותיו.

עסקאות ההחלפה (Swap) פועלות כמו ביטוח עבור הקונה אם נגרם לקונה הפסד בפועל, אך אינן מסווגות כביטוח, בעיקר מפני שלא נדרש אינטרס הניתן לביטוח (או נזק בפועל או שיפוי) וגם כיוון שעסקאות אלה מתועדות על גבי טפסים סטנדרטיים שפותחו על ידי ה-ISDA.