גרוס: "אי-הפעלת הביטוח על אג"ח יוון - תקדים מסוכן"

מנכ"ל קרן האג"ח פימקו, סבור כי ההחלטה שלא להפעיל את חוזי הביטוח מפני חדלות פירעון האג"ח היוונית במסגרת תוכנית החילוץ היוונית - הינה שגויה

ביל גרוס, מנכ"ל קרן האג"ח פימקו, סבור כי ההחלטה שלא להפעיל את חוזי הביטוח מפני חדלות פירעון האג"ח היוונית במסגרת תוכנית החילוץ היוונית - מהווה "תקדים מסוכן".

גרוס מתייחס להכרזה של ארגון ה-ISDA, כי תוכנית החילוץ לא מוגדרת כ"אירוע אשראי" ולפיכך הגופים המוסדיים אשר רכשו CDS-ים (חוזי ביטוח להגנה מפני חדלות פירעון של אג"ח), לא יהנו מ"הפעלתם" של חוזים אלו על רקע ה"מחיקה" שבוצעו באיגרות אלו.

ה-ISDA, קיצור של The International Swaps and Derivatives Association, ארגון למשתתפי סחר בנגזרים ועסקאות החלף, מסר את המידע על רקע תוכנית החילוץ היוונית - במסגרתה תזכה יוון לסיוע חיצוני של 130 מיליארד אירו, כנגד מדיניות צנע וקיצוצים נרחבת ובשילוב "תספורת" של 50% על האג"ח שלה (אשר תסב "מחיקה" של 100 מיליארד אירו לנושים).

"מדובר באכזבה לכל אלה שרכשו CDS", ציין גרוס, כאשר היקף הרכישות של חוזים אלה מוערך בשוק ביותר מ-3.25 מיליארד דולר - על ידי המוסדיים וגורמים פרטיים שרצו להתגונן מתרחיש של חדלות פירעון יוונית.

"לא לאפשר ביטוח מפני חדלות פירעון על ידי חברות הביטוח, זה כמו להגיד שאי-אפשר לבטח אנשים מהצפות - בגלל שהיה גשם", דברי גרוס. "אם אני הייתי רוכש חוזים כאלה - הייתי מתעצבן".

עסקאות CDS, נזכיר, הינם חוזים פיננסיים, שלפיהם מבטיח המוכר (בדרך כלל חברת ביטוח) לשלם לקונה (במקרה הזה, בעיקר גופים מוסדיים) באם יתרחשו מאורעות אשראי שליליים מסוימים (כגון פשיטת רגל או חדלות פירעון) - ביחס לבעל חוב מסוים או חלק מחובותיו.

עסקאות ההחלפה (Swap) פועלות כמו ביטוח עבור הקונה אם נגרם לקונה הפסד בפועל, אך אינן מסווגות כביטוח, בעיקר מפני שלא נדרש אינטרס הניתן לביטוח (או נזק בפועל או שיפוי) וגם כיוון שעסקאות אלה מתועדות על גבי טפסים סטנדרטיים שפותחו על ידי ה-ISDA.