נעילה מעורבת באירופה לאחר החתימה על האמנה

25 ממדינות האיחוד האירופי חתמו היום בבריסל על האמנה התקציבית שאמורה לשלוט על הגרעון בתקציב המדינות החברות ■ ספרד העלתה את יעד הגרעון שלה ל-5.8%

המסחר באירופה ננעל היום (ו') במגמה מעורבת, לאחר החתימה על האמנה התקציבית על ידי 25 ממדינות האיחוד האירופי, ועל רקע מגמה שלילית בוול סטריט.

במסגרת פסגת האיחוד האירופי שהתקיימה היום בבריסל חתמו מרבית מדינות האיחוד על האמנה הפיסקלית החדשה, מה שמהווה הישג עבור גרמניה, מי שחתרה לקידום האמנה, על מנת להמנע מהישנות של מצב דומה למה שהביא למשבר הפיננסי הנוכחי - תקציבים מנופחים ובלתי נשלטים של מדינות ביבשת. 25 מבין 27 חברות האיחוד האירופי חתמו על האמנה, שתפקידה הידוק המשמעת התקציבית. במסגרת האמנה החדשה התחייבו המדינות שחתמו להכניס לחוקותיהן סעיף המחייב שמירה על איזון תקציבי. רק בריטניה וצ'כיה לא חתמו על האמנה.

ובעוד בבריסל חתמו מנהיגי אירופה על האמנה התקציבית, ספרד כבר הפרה אותה: ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, אמר היום כי יעד הגרעון של המדינה ל-2012 הוא 5.8% מהתמ"ג. זאת, לעומת היעד שהוסכם עליו בבריסל - 4.4%. ראחוי אמר כי ספרד עדיין נמצאת בטווח אותו הציב האיחוד האירופי, שכן עד 2013 המדינה תקצץ את הגרעון ל-3%. "אני עומד מאחורי צעדי הצנע ומכוון לקיצוץ הגרעון מ-8.5% ל-5.8% - זה צנע רציני", אמר ראש ממשלת המדינה המתקשה לאחר הפסגה בבריסל.

בזירת המאקרו, היום דווח על ירידה מפתיעה במכירות הקמעונאיות בגרמניה בחודש ינואר, על רקע העלייה במחירי הנפט והדלקים שפגעה בהכנסה הפנויה של הצרכנים. גם החורף הקשה באירופה השפיע על הפעילות הכלכלית. המכירות רשמו ירידה של 1.6% לעומת דצמבר 2011, דיווחה הלשכה לסטטיסטיקה בגרמניה. כלכלנים ציפו בממוצע לעלייה של 0.5%. בהשוואה לחודש ינואר אשתקד נרשמה עלייה של 1.6% במכירות.

"בסך הכל המשק האמריקני צפוי להמשיך בהתאוששות בשיעור מתון וזה תומך במחירי המניות. המשבר סביב יוון עדיין לא נפתר באופן מלא אולם מפלס החששות נרגע בצורה משמעותית", אמר לבלומברג קיושי אישיגן, אסטרטג ב-Mitsubishi UFJ Asset Management.

בבורסות אסיה נרשמו עליות שערים היום לאחר שאתמול ננעל כאמור המסחר בוול סטריט במגמה חיובית לאחר פרסום נתוני מאקרו מעורבים ולמרות התחזקות במחיר הנפט.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בעליות קלות. בזירת המאקרו נתוני תביעות האבטלה השבועיות המשיך להיות בשפל, זה השבוע השלישי ברציפות. נתוני הצריכה וההוצאה הפרטית לחודש ינואר הצביעו על כך שהעם האמריקני חוסך יותר, זאת מאחר ורמת ההכנסה עלתה על רמת ההוצאה הפרטית.

המסחר בבורסות אירופה ננעל אף הוא בעליות שערים, זאת לאחר השקת הסבב השני של ההלוואות לטווח ארוך מצד הבנק המרכזי האירופי. אתמול יצאו ממשלות ספרד וצרפת בהנפקות אג"ח שמהוות מבחן ראשון לשווקים לאחר השקת תוכנית ההלוואות. בזירת המאקרו, פורסם אתמול מדד מנהלי הרכש באירופה בתחום הייצור והוא הצביע על המשך ההתכווצות בפעילות.

הבנק המרכזי האירופי השלים את הסבב השני של תוכנית ההלוואות שהשיק בחודש דצמבר, ובמסגרתה סיפק הבנק כ-529 מיליארד אירו, בריבית של 1%, לכ-800 בנקים ברחבי אירופה, במהלך שנועד לעזור לבנקים ולכלכלה האירופית להתמודד עם בעיית הנזילות.

בחזרה לאסיה. "המשקיעים מעדיפים היום להתמקד בנתונים החיוביים שמגיעים מארה"ב ואירופה, ויש לא מעט כאלה, ולא להתרכז בשלילי, ויש כמובן גם כאלה", ציינו אסטרטגים בברקליס קפיטל.

מניות הפיננסים הובילו את המגמה החיובית. נציין את Credit Saison ומניות Daiwa Securities בטוקיו ובהונג קונג את HSBC.