אלשיך: תשובה יצורף באופן אישי כמשיב בהסדר החוב של דלק נדל"ן

"צירופו של תשובה כמשיב נדרש נוכח העובדה שהוא עומד על כך שהסדר החוב ילווה בתניה של פטור גורף מאחריות אישית שלו ומתביעות נגדו" ■ אלשיך הבהירה כי החלטתה אינה מהווה השתת אחריות אישית על תשובה לחובות התשלום לנושים

בית המשפט המחוזי בתל-אביב החליט היום (א') כי יצחק תשובה, בעל השליטה בחברת דלק נדל"ן , יצורף באופן אישי כמשיב בתיק הסדר החוב של החברה, בשל מעמדו כבעל השליטה המהותי בקבוצת החברות.

לדברי השופטת ורדה אלשיך, צירופו של תשובה כמשיב אישית להסדר נדרש נוכח העובדה שתשובה עומד על כך שהסדר החוב ילווה בתניה של פטור גורף מאחריות אישית שלו ומתביעות נגדו. זאת, חרף העובדה כי ברקע ישנן טענות כי תשובה חטא "במעשים העשויים להתפרש כריקון נכסים מהחברה הקורסת לחוליות אחרות בתשלובת שבבעלותו".

עם זאת, השופטת ציינה כי "צירופו של תשובה בכובעו האישי כצד להסדר, אין פירושה, בשלב זה, השתת אחריות אישית לחובות התשלום לנושי החברה, ואף לא ממצא מקדים שישמש לצורך זה. השעה לכך, אם וכאשר תגיע, תהא בעיקרה אם ורק אם תיכשל הצעת ההסדר, החברה תיקלע לפירוק, וימונה לה מפרק", הבהירה.

אלשיך אף הדגישה כי תשובה יזומן לחקירה בנוגע להסדר החוב בדלק נדל"ן "אך ורק במקום בו תתעורר נקודה עובדתית שיש לבררה, ובוודאי שלא בתור 'מופע השפלה פומבי שנועד לאינטרסים אחרים'".

כן קבעה אלשיך כי תשובה לא יצטרך להגיע באופן אישי לדיונים בהסדר (אלא אם יידרש להיחקר מעל דוכן העדים), ויוכל להמשיך ולהיות מיוצג בידי באי-כוחו, עורכי הדין פנחס רובין ועופר צור ממשרד גורניצקי.

"בלבול וזעם"

"העובדה כי שרשור החברות מגן מייחוס אוטומטי של חובות בין החוליות השונות ובינן לבעל השליטה, אינה משנה את העובדה כי מהבחינה המהותית - קרי, טיב הצד החושב, פועל ומגיב מול הנושים, הרי ש'כל הדרכים מובילות לרומא'", נימקה אלשיך את ההחלטה כי תשובה יצורף אישית לדיונים על ההסדר.

לדבריה, "תשובה הוא זה המבקש פטור גורף מחקירות ומתביעות, הוא היד הפועלת מאחורי שתי החברות המבקשות לערוב להסדר (אפריל אם איי סוכנות נדל"ן וגרין הון סיכון - ח' מ'), והוא אף היד הפועלת והמחזיקה את ענפי האשכול, כולל אותם ענפים רבי-נכסים ש'אותם רואים הנושים ואליהם לא יבואו'".

אלשיך ציינה כי עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת "במקומו מונח", "אולם קשה להשתחרר מהרושם כי בנסיבות המקרה הוא נמתח לעייפה ושמא, אף צעד אחד מעבר לראוי".

לדבריה, "לא בכדי עומדים חלק מהנושים של דלק נדל"ן על הדרישה לראות עומד מולם בעל שליטה בשר ודם, את המוציא והמביא האמיתי בכל אשכול החברות, ולא עוד ישויות מלאכותיות, מסוג שאולי דומה שנכוו ממנו עד עתה".

בפתח החלטתה ציינה אלשיך כי "עניין לנו באחת הנגזרות של סכסוך משפטי-כלכלי מורכב ורב-השלכות, שמא מן הסבוכים והבעייתיים בהסדרי החוב, שנדונו בבית המשפט הישראלי בשנים האחרונות".

לדבריה, המקרה של דלק נדל"ן הוא רווי בבלבול ובזעם בקרב ניכר ממחזיקי איגרות החוב בחברה, במידה רבה בשל עמדתו החזקה יחסית של תשובה.

לדבריה, החלטתה לצרף את תשובה באופן אישי כצד להסדר נובעת, בין היתר, מכך שתשובה אינו מצוי בסיכון אישי משמעותי, אף אם מאמצי ההסדר בדלק נדל"ן יעלו בתוהו.

"עניין לנו בשרשור חברות או 'אשכול ענבים תאגידי', אשר מרבית חלקיו יכולים להמשיך לפעול ולפעול כתמול-שלשום, אף אם תקלע דלק נדל"ן לפירוק ותתאיין משפטית וכלכלית", ציינה.

אלשיך השוותה בהחלטתה את מצבו של תשובה למצב שבו היה שרוי בעבר לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל שנקלעה לקשיים ונכנסה להסדר חוב, וציינה כי מצבו של תשובה טוב בהרבה.

"מצבו של תשובה שונה בתכלית מזה של בעל השליטה באפריקה ישראל בזמנו, ולא בכדי: בעוד שלבייב טען לחוסנה ויכולתה של החברה להמשיך ולפעול - הרי שתשובה ופרקליטיו מכריזים בפה מלא כי החברה חדלת פירעון, ולמעשה כי תשובה עצמו לא יינזק אף אם היא תגיע לפירוק ותוציא את הנושים כשידיהם על ראשם", כתבה אלשיך.

חוסנו של תשובה

השופטת ציינה כי עובדת חוסנו הכלכלי-משפטי של תשובה, שנותר איתן, למרות מצבה של דלק נדל"ן, כמו גם העובדה שהציבור הוא הנפגע המרכזי בפרשה, מביאים לתסכול, חוסר האמון והתחושה (בין אם היא נכונה משפטית ובין אם לאו) כי תשובה מתעתע בציבור, נטל את כספיו אל תוך חברה ממונפת, וכעת מסתתר מאחורי כלל האישיות המשפטית הנפרדת. זאת, "כאשר התשלובת עצמה, להבדיל מהחברה החייבת, לא קורסת אלא היפוכו של דבר - היא עתירת כספים ונכסים".

אלשיך התייחסה בהחלטה לעקרונות הבסיס של דיני חדלות הפירעון והפירוק, וכתבה כי אלה רואים לנגד עיניהם במובן הבסיסי משולש יחסים של חברה-נושים-בעל שליטה, גם מקום בו בעל השליטה אינו חתום על ערבויות אישיות לטובת הנושים.

לדבריה, "במקרה הסבוך שבפניי, ובלא לקבוע מסמרות - עולה רושם כי דבר מה באותו איזון בסיסי בין קודקודי המשולש, החל מתערער לרעת הציבור ולטובתו של בעל השליטה. כפי שהערתי קודם לכן, הרי שלא בכדי דווקא מצבו השפיר של תשובה ברמה המשפטית-כלכלית, הרי הוא גם נקודת החולשה הגדולה שלו ברמה הציבורית".

בנובמבר 2011 הגישה דלק נדל"ן הצעה למתווה הסדר חוב עם מרבית מחזיקי האג"ח של החברה, להם היא חייבת 2.1 מיליארד שקל. במסגרת ההסדר, מחזיקי האג"ח מתבקשים ככל הנראה לעבור "תספורת" של מאות מיליוני שקלים.

הסדר החוב המיועד כולל 3 מרכיבים עיקריים: הנפקת אג"ח חדשה במקום הסדרות הקיימות (פריסה משמעותית של תשלום החוב), המרת חוב למניות והזרמת הון בידי תשובה, הנאמד במאות מיליוני שקלים. נציגות סדרות אג"ח ד' ו-ה' אישרו את הסדר החוב, אך סדרה כ"ה לא הצטרפה.

לאחר החלטה של אלשיך לקבל את בקשת מחזיק האג"ח ולצרף את תשובה באופן אישי כמשיב, מחכים המעורבים בהסדר לעמדת רשות ניירות ערך, שצפויה להכריע בימים הקרובים בשאלה האם יש צורך בקיום אסיפת נושים אחת לצורך אישור ההסדר, כפי שסבורים דלק נדל"ן ותשובה - או לחילופין לקיים 3 אסיפות נפרדות, כפי שמבקש עו"ד גיא גיסין, המייצג את נציגות מחזיקי האג"ח.

מומחה לפירוקים: "'דין אחד לבעל מאה ולבעל שקל"

"מדובר באמת בהחלטה מאוד אמיצה, שרק שופט באמת מנוסה, שיש לו הבנה בהליכי חדלות פירעון והסדרים, יכול לתת אותה. זה הצד החזק ביותר של השופטת אלשיך" - כך מגדיר עו"ד אביחי ורדי, מומחה לפירוקים ולהבראת חברות, את החלטתה של אלשיך בעניין יצחק תשובה מהיום.

לדברי ורדי, "בכל הסדר שבמסגרתו מבקשים בעלי השליטה הפטר וכיסוי, למעשה מראש, שלא יוכלו לתבוע אותם - בעלי השליטה צריכים לעבור מסכת מאוד משמעותית של הליכים על מנת שבית המשפט ייתן הסדר כזה. כשבעל עניין מבקש לקבל הפטר מהחובות של החברה, הוא מתבקש לעמוד בהמון כללים, בהם תרומת בעלים או מסירת תצהיר נכסים".

אלא שבמקרה זה, אומר ורדי, "אלשיך באה לאדם מורם מעם, שייך לקבוצת טייקונים בעלי יכולת כלכלית אדירה ויכולת השפעה על המשק, ואומרת לו, 'אדוני, אתה לא יוצא דופן'.

"מאוד קל לשופט שרוצה להיות חביב עם בעל שליטה בחברות ענק ועם עורכי דין מהשורה הראשונה, כמו פנחס רובין ואחרים, להגיד, 'תראו, מה פתאום, זה הסדר של חברה, יש פה אישיות משפטית נפרדת', וככה להוציא את הבן אדם מהתיק. אבל בית משפט אמר 'דין אחד יהיה לבעל מאה ולבעל שקל. כל מי שמבקש ממני הפטר, אני דורש ממנו שיהיה צד לתיק'. עושים את זה כלפי עשרות אחרים בתיקים אחרים, כשהם לא טייקונים ולא מפורסמים, אז אלשיך אמרה לתשובה 'אתה בתוך התיק, אתה לא שונה מהם'".