גלובס-הומלס: 9,580 שקל שכירות לדירת 5 חדרים בת"א

מדד גלובס-הומלס לחודש פברואר: מחירי הדירות המבוקשים עדיין לא מורים על כיוון ברור ■ הערים תל אביב וירושלים מציגות החודש חוזקה יוצאת דופן, עם עליות מחירים בכל סוגי הדירות

מחירי הדירות המבוקשות התקשו גם בחודש פברואר להצביע על כיוון ברור. עם זאת, ניכר שהמוכרים מפנימים שהסביבה השתנתה ולוחות האינטרנט הפסיקו לשמש כפלטפורמה להצבת מחירים לא מציאותיים.

על פי נתוני חודש פברואר בלוח הדירות הומלס, מרבית האזורים שנבדקו הציגו נתונים סותרים ולא אחידים. שני אזורים בלבד הציגו ירידות מחירים רוחביות בכל סוגי הדירות: נס ציונה-רחובות, עם ירידה של 0.5% בדירות חמשה חדרים, 0.9% בדירות שלושה חדרים ועד לירידה של 1.3% בדירות ארבעה חדרים; בבאר שבע נרשמה צניחת מחירים בשיעור 3.5% בדירות הקטנות, ירידה של 2.1% בדירות ארבעה חדרים וירידה מתונה יחסית של 0.6% בדירות הגדולות - מוצר נדיר יחסית בבירת הנגב. כדאי להזכיר שאזור הדרום סובל כעת מהיצע גדול של דירות לא מכורות. בסוף ינואר עמדו שם 4,058 דירות לא מכורות, בזמן ששיעור המכירות החודשי בדרום עמד על 281 דירות.

ומנגד, שתי הערים הגדולות בישראל הציגו עליית מחירים רוחבית, מה שעשוי להעיד כי בעת שכזו הרוכשים מעדיפים לבטוח בעוגנים הקלאסיים (והמוכרים, המודעים לכוחן של אותן ערים, לא ממהרים להתפשר במחיר). בתל אביב מדובר על עלייה של 0.6%-1.8%, ובירושלים העליות היו משמעותיות יותר: 1.7%-3.5%.

9,580 שקל בת"א

גם בשוק השכירות המגמה מבלבלת. אחרי מגמת העליות בינואר, בפברואר נרשמו לא מעט ירידות - בעיקר בדירות הקטנות. אזור הצפון (עכו וצפונה) היה היחיד שהציג החודש עליות קלות (0.7%) בדמי השכירות לדירות שלושה חדרים. בנס ציונה-רחובות ובירושלים המחירים נותרו יציבים ובשאר האזורים נרשמו ירידות במחירי השכירות.

בתל אביב נרשמה החודש עלייה במחירי שכירות רק בדירות הגדולות (חמישה חדרים), המושכרות כעת במחיר ממוצע של כ-9,580 שקל לחודש.

מתודולוגיה

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע. המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

שכר דירה
 שכר דירה