תבנו עליו

לרונן אשכנזי, מנכ"ל גזית-גלוב ישראל, נוסף השנה תפקיד מנכ"ל קבוצת א. דורי. מעמדה זו הוא חולש במנופיו על מיזמי הנדל"ן הגדולים באזורי הביקוש, המצטרפים לעסקי יזמות מגורים בארץ ובפולין

היה זה ב-4 באפריל 2011, כשגזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, החליטה להיענות בחיוב להצעת BMBY (Buy Me Buy You) שהגיש לה אורי דורי, מייסד קבוצת א. דורי ולרכוש את חלקו. עד אפריל החזיקה גזית גלוב ב-50% מחברת אכד (בעלת 74% ממניות א. דורי), ולאחר העסקה היא מחזיקה ב-100%. כך מחזיקה היום גזית גלוב ב-74% ממניות קבוצת א. דורי, ו-26% מוחזקים בידיי הציבור.

קבוצת א. דורי מפתחת נדל"ן למגורים ובונה בארץ ובחו"ל, וכן עוסקת בתחום תשתיות האנרגיה, באמצעות החברה-הבת דורי אנרגיה. בעקבות השלמת עסקת BMBY וכחלק מחילופי הבעלות, מונה באפריל רונן אשכנזי, מנכ"ל גזית גלוב ישראל, למנכ"ל א. דורי. הקבוצה מורכבת מארבע חברות: דורי ייזום, שעוסקת במגורים ויש לה כעת 800 דירות בהקמה ו-1,000 דירות בתכנון באזור המרכז; דורי בנייה, שמבצעת עבודות בנייה ביותר ממיליארד שקל בשנה; רונסון, הפעילה כיזמית בנייה למגורים בפולין והקימה יותר מ-2,000 דירות שם ב-2011; ודורי אנרגיה, הבעלים של תחנת הכוח דוראד, שבנייתה החלה השנה באשקלון.

מאז מהפך הבעלות שעבר על קבוצת דורי באפריל, הוסיפה הקבוצה לאמתחתה פרויקטים נוספים, למשל כשנבחרה בינואר 2012 כקבלן ביצוע להקמת בניין רפואת הילדים על שם רפפורט בביה"ח רמב"ם בחיפה, שם תבצע הקבוצה את עבודות הגמר, המערכות האלקטרו-מכאניות ומעטפת הבניין באמצעות חיפויי אלומיניום - בהיקף 100 מיליון שקל. כן נבחרה הקבוצה במכרז של חברת ההיי-טק NICE לביצוע עבודות הגמר בבנייני החברה ברעננה, בהיקף 40 מיליון שקל.

קבוצת דורי מצאה עצמה השנה בלב הפרויקטים המדוברים בת"א. באוגוסט 2011 התקשרה עם קבוצת הרכישה של ענבל אור וקבוצת חג'ג', הבונה את פרויקט המגורים "מגדלי הצעירים" בדרך בגין בת"א, לעבודות קבלנות בהיקף 326 מיליון שקל.

בנוסף, היא נבחרה ביוני 2011 כקבלן מבצע של מגדלי הארבעה של קבוצת חג'ג' בת"א, עבודות בהיקף 351 מיליון שקל. פרויקטים נוספים, שדורי בנייה אחראית על עבודות הביצוע שלהם, כוללים את הפרויקטים למגורים מגדל פרישמן, מגדל מאייר ברוטשילד, מגדל רמז, BLUE Tel Aviv וסוטין 29 - כולם בת"א, וכן איצטדיון נתניה ומתחם הקולנוע יס פלאנט בראשל"צ. כל אלה נמצאים בהקמה.

לפני פחות משנה מכרה גזית גלוב ישראל לקרן ההשקעות בנדל"ן, סלע קפיטל נדל"ן, שני מרכזים מסחריים בראש העין, מרכז טל ומרכז אפק, תמורת 94 מיליון שקל והשלימה את העסקה למכירת 49% מהחזקותיה בשלושה מרכזים מסחריים לקרן ההשקעות בנדל"ן, ריט 1. בשלב הראשון הושלמה בינואר 2010 העסקה למכירת 49% לריט 1 במרכז G רוטשילד בראשל"צ ובמרכז G בעמק בעפולה. השלב השני הושלם בדצמבר 2011, ובמסגרתו נמכרו 49% ממרכז G יקנעם לריט 1. העסקה כולה משקפת שווי מצרפי בהיקף 737.5 מיליון שקל.

עם 11 מרכזים מסחריים פעילים ברחבי הארץ וחמישה מרכזים מסחריים בתכנון ובפיתוח, גזית גלוב ישראל היא מועמדת בולטת להפוך לשחקן השלישי בענף הקניונים, אותו מתחרה, שמחפש הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, שהביע השנה חשש מצבירת כוחן של שתי החברות הגדולות בענף - מליסרון ועזריאלי.

השנה שלי

מה ההישג הגדול שלך השנה?

"השלמנו את תוכנית החומש שהביאה את גזית-גלוב להיקף הפעילות שתוכנן לה בהקמתה בסוף 2005: הקמת פורטפוליו המרכזים שלנו (הכוללים כיום 11 במספר), הקמת התשתית הניהולית והתפעולית לניהול הפורטפוליו ויצירת מותג דומיננטי בענף המרכזים המסחריים. הצלחנו לעשות זאת תוך כדי רכישה של חמישה נכסים לפיתוח עתידי במיקומים נבחרים: רמת אביב, אילת, יבנה, חיפה ומרכז ת"א. ברמת א. דורי המשימה המהותית של החברה היתה השלמת העסקה לרכישת השליטה בחודש אפריל ותהליך הבנייה מחדש שעברה החברה השנה, שכלל שיפור מבנה החוב וההון, ובעיקר תוכנית התייעלות דרמטית".

מה הלקח שלך מההישג הזה?

"בבואך לתכנן את מבנה החוב של חברת נדל"ן, שאל את עצמך האם מבנה זה מסוגל לצלוח בבטחה תקופת משבר, שכן השאלה היא לא האם משבר כזה יגיע במהלך חייה של חברה, אלא אימתי".

מי נדל"ניסט השנה בעיניך?

"איש השנה שלי בנדל"ן היא ליאורה עופר, יו"רית מליסרון, שהשלימה השנה את עסקת רכישת הקניונים של בריטיש ישראל, והציבה עצמה בשורה הראשונה של אנשי הנדל"ן בישראל כשהיא קובעת סדרי יום חדשים בתחום הנדל"ן המניב בכלל והמסחרי בפרט".

מה יקרה למחירי הדירות השנה?

"ראוי שנראה ירידה במחיר הדירות, אבל הסיכוי לכך בטווח הקרוב אינו גבוה וגם אם יקרה, זה יהיה בשוליים, בטווח 5% עד 10%, וזאת בשל השילוב של מחסור התחלות הבנייה, קשיי המימון בתחום הנדל"ן והעלייה במחיר התשומות, ומכאן גם בעלויות הבנייה".

האם המחאה תשפיע על הנדל"ן? "הצורך בדיור בר-השגה התבטא בצורה ראויה במחאה החברתית, אבל המחאה בפני עצמה לא יכולה להביא לפתרון. השגתו של דיור כזה תתאפשר באחת משתי הדרכים הבאות: בנייה ממשלתית או יצירת מבני מס אטרקטיביים ליזמים לבניית דיור מוזל. יש מספיק מודלים בעולם שניתן ליישם גם בישראל, שכבר עבדו במקומות אחרים, ואם הם יגוירו כהלכה ויופעלו בארץ, ניתן יהיה לראות פה דיור בר-השגה בשנים הקרובות. אחד הפתרונות היעילים ביותר כיום הוא מודל הבנייה להשכרה בת-השגה, שבו יבואו לידי ביטוי הקלות מיסוי שידרבנו יזמים לפתח את התחום".

מה המהלך הגדול הבא שלך?

"הנדל"ן לא עובד במחזורים של שנה אלא במחזורים של 3 ו-5 שנים. האתגר הבא שעומד בפניי הוא בניית תוכנית החומש החדשה של גזית גלוב ישראל והשלמת הפיתוח של חמשת המרכזים המיועדים להקמה בשנתיים-שלוש הקרובות. נרצה להמשיך ולצמוח, בעיקר דרך הקמת מרכזים חדשים ופחות על ידי רכישת נכסים מניבים. אתגר נוסף הוא המשך פיתוח פעילות קבוצת א. דורי, תוך שימוש ביתרונות הקבוצה".