פרס: אם ניאלץ להילחם באיראן - ננצח; הבלגה אינה אופציה

נשיא המדינה, שמעון פרס, בנאום בפתיחת ועידת אייפק: "באשר לאיראן - כל האמצעים מונחים על השולחן" ■ "הנשיא אובמה – ידיד גדול בבית הלבן, שמשקף את ערכינו"

בנאום שזכה בתשואות סוערות בוועידת אייפא"ק בוושינגטון, אמר היום (א') נשיא המדינה, שמעון פרס, שישראל אינה שוחרת מלחמה, אך אם היא תיאלץ להילחם באיראן, היא תנצח. הוא אף קרא לכינון שלום עם הפלסטינים, שיהיה מבוסס על עקרון שתי מדינות לשני עמים.

"מבחינתנו, החיפוש אחרי שלום אינו אינו הזדמנות בת-חלוף אלא צו מוסרי; זה מסד הביטחון הלאומי שלנו", אמר הנשיא. "... הפלסטינים הם שכנינו לנצח. אנו יכולים, וחייבים, להשיג שלום עימם, שלום שיהיה מבוסס על פיתרון של שתי מדינות - מדינה יהודית, ישראל, ומדינה ערבית, פלסטין. זה פיתרון שמקובל על ראשי ממשלות ישראל בהווה ובעבר ועל נשיאי ארה"ב, ביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה. עקרון שתי המדינות הוא אינטרס ישראלי מרכזי. אנו יכולים לשמר ישראל שהיא יהודית, דמוקרטית ואטרקטיבית".

על איראן אמר הנשיא: "שלום שהוא חלום בשבילנו ובשביל הפלסטינים הוא חלום בלהות לאייתאללות באיראן. זו מדינה זדונית ומרושעת, עם משטר מושחת. היא עלבון לכבוד האנושי, איראן היא המוקד, היוזמת והמממנת של הטרור הגלובלי. היא סכנה לעולם כולו. היא מאיימת על ברלין כמו על מדריד, על ניו-דלהי כמו על בנגקוק, לא רק על ישראל. שאיפתה של איראן היא לשלוט על המזה"ת, כדי שתוכל לשלוט על פלח גדול מהכלכלה העולמית. צריך לבלום אותה, והיא תיבלם".

"הנשיא אובמה מוביל ומיישם מדיניות בינלאומית מורכבת והחלטית של סנקציות כלכליות ופוליטיות על איראן", הוסיף פרס. "אובמה הבהיר שארה"ב לא תתיר לאיראן לפתח נשק גרעיני. ריסון איראן אחרי שתשיג נשק גרעיני אינו מדיניות בת קיימא. כל האופציות מונחות על השולחן. ארה"ב וישראל חולקות אותה מטרה. אין פערים ביננו".

חלק גדול מנאומו הקדיש הנשיא להבעת תודה לארה"ב על התייצבותה המתמדת לימין ישראל. על אובמה אמר פרס: "פגשתי בראשונה את הנשיא ברק אובמה, ידידנו הגדול, כאשר הוא היה סנטור ממדינת אילינוי. ראיתי לפני מנהיג מלידה. נאמנותו ומסירותו לישראל היו גלויים לעין". בפנותו לאובמה אמר פרס: "אדוני הנשיא: אני יודע שמחויבותך לישראל עמוקה ומוחלטת. תחת הנהגתך שיתוף הפעולה הביטחוני בין ארה"ב לישראל הגיע לשיא. יש לנו ידיד בבית הלבן. הוא משקף את הערכים שעשו את ארה"ב מדינה גדולה ושתורמים לביטחון ישראל".