בכירים מזהירים את שטייניץ: פגיעה במורל העסקי

הנהלת משרד האוצר התכנסה הבוקר כדי לקיים דיון מיוחד על מצב המשק, והממצאים אינם מעודדים

במשרד האוצר מוטרדים מנתונים מעודכנים על מצב המשק: ל"גלובס" נודע, כי הנהלת המשרד התכנסה הבוקר (א'), כדי לקיים דיון מיוחד על מצב המשק, והממצאים אינם מעודדים. לפי הנתונים שהוצגו לשר האוצר, יובל שטייניץ, בחודש האחרון חלה צניחה חדה ביצוא התרופות וברכיבים האלקטרוניים, שני תחומים המהווים יחד כ-20% מיצוא ההיי-טק הישראלי - הקטר המרכזי של המשק (48% בקירוב מסך היצוא התעשייתי ללא יהלומים).

חשיבות הישיבה ניכרה גם במספר הרב של המשתתפים בה: לצד מנכ''ל האוצר, דורון כהן, נכחו הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ; מנהל רשות המסים, דורון ארבלי; הממונה על שוק ההון, עודד שריג; הממונה על הכנסות המדינה, פרידה ישראלי והממונה על המחקר, אלדד שידלובסקי. נציין כי אין מדובר בישיבה השגרתית של הנהלת המשרד, שמתקיימת בכל יום שני.

לשר האוצר הוצגו נתונים, המצביעים על ירידה מדאיגה במורל של הקהילה העסקית; בכירי המשרד תרגמו את הנתון הזה לחשש כבד של אנשי עסקים בארץ להשקיע במשק - מרכיב מוביל בשנתיים האחרונות.

לפי שעה לא הוחלט על דרך טיפול בבעיות שהועלו, אך מקורות שנכחו בישיבה מסרו ל"גלובס" כי שר האוצר הגדיר את המאמץ המרכזי של המשרד כ"שמירה על רמת השקעות גבוהה - הן במובן המקומי, הן במובן של השקעות מחו"ל". השר החליט לכנס ישיבה נוספת בסוגיה בעת הקרובה.

נתוני היצוא הישראלי מושפעים מהמיתון שאליו נקלעו מרבית הכלכלות באירופה, אשר מהוות יעד ל-66% בקירוב מהיצוא הישראלי. לפי נתוני הלמ''ס האחרונים, חלה תפנית מדאיגה במצב המשק; ברבעון האחרון של השנה חלה האטה משמעותית בקצב הצמיחה, שלוותה בירידה חדה ביצוא (בשיעור גבוה מ-7%) ובצריכה הפרטית.