נתניהו צפוי לדרוש מאובמה התחייבות על דרכי פעולה

עיקר המחלוקת בין הצדדים צפויה להיות סביב השאלה על הצעדים הבאים שינקטו כלפי איראן ■ ראש הממשלה נתניהו צפוי להתעקש ולנסות לסחוט מהנשיא האמריקני התחייבות לגבי לוחות זמנים ודרכי פעולה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, ינסו לגבש היום (ב') נוסחה לגישור הפער ביניהם בסוגיית איראן בפגישה ממושכת בבית הלבן. חלקה הראשון של הפגישה יחל ב-10:45 בבוקר (5.45 אחה"צ שעון ישראל). ב-12:00 יעברו שני האישים לחדר האוכל הרשמי ל"פגישה מורחבת" על ארוחת צהריים. לוח הזמנים הנשיאותי מראה שאובמה הכין מרווח של כמעט ארבע שעות עד לפונקציה הרשמית הבאה שלו - פגישה עם שר האוצר, טים גייטנר, ב-3.45.

פלח הזמן שמקדיש אובמה לשיחה עם נתניהו מצביע על החשיבות שמייחסים בממשל למאמצים לבלימת הפעילות הגרעינית של איראן וליישוב חילוקי הדעות עם ישראל לגבי הדרך הטובה ביותר לטיפול במשטר האייתאללות.

שלוש נקודות מסתמנות כסלעי מחלוקת באג'נדת הפגישה, לפי "ניו יורק טיימס":

  • הבית הלבן דחה בקשה ישראלית לדרוש מאיראן להפסיק כליל את פעילות העשרת האוראניום לפני קיום מו"מ מתוכנן בין איראן לבין מדיניות מערביות. הממשל טוען שאיראן לא תסכים לעולם לדרישה כזו והתעקשות על כך תביא לביטול המו"מ לפני פתיחתו.
  • אובמה דוחה, בשלב זה לפחות, את דרישת ישראל להציג "קווים אדומים" שיחייבו התערבות צבאית אמריקנית להשמדת מתקני הגרעין של איראן.
  • מעל לכל, נשיא ארה"ב אינו מוכן לקבל טיעון מרכזי במערכת החישובים האסטרטגיים של ישראל, שלפיו יש הצדקה להפציץ את מתקני הגרעין כדי למנוע מטהראן פיתוח יכולת ליצר נשק גרעיני. טיעון זה גורס שאין טעם להמתין לשלב מאוחר יותר ולתקוף רק אחרי שאיראן תחליט בפועל לייצר נשק גרעיני.

ראש הממשלה נתניהו צפוי להתעקש ולנסות ולסחוט מהנשיא האמריקני התחייבות לגבי לוחות זמנים ודרכי פעולה, לרגע שבו האיראנים יגיעו לנקודה שממנה העולם יהיה חייב לפעול, כך מדווחים באתר חדשות ערוץ 2.

לפי הערכות בוושינגטון, לא יצליחו נתניהו ואובמה למצוא את שביל הזהב. פומבית, יימצאו השניים דרך להציג תמימות דעים. אין להעלות על הדעת קרע פומבי כפי שאירע בעבר. ונתניהו, אכן, ברך על הנאום. אבל מגעים בדרגים נמוכים יותר ימשכו עוד זמן כדי לישב את המחלוקות.

בנאומו אמש, בוועידה השנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, ניסה אובמה להראות שממשלו נמצא בעצם על אותו דף כמו ממשלת ישראל: הישראלים דורשים התבטאויות ברורות לגבי האופציה הצבאית שלעולם אינה מורדת מהשולחן? בבקשה. הנאום כלל את ההתבטאות הבאה: "כן, גם מאמץ צבאי שיוכן לשעת חירום".

ואובמה זרק סוכריה נוספת לישראל: "אף ממשלה ישראלית לא תוכל לסבול נשק גרעיני בידי משטר שמכחיש את השואה, שמאיים למחוק את ישראל מעל המפה ושיוזם ארגוני טרור שמחוייבים להשמדת ישראל. אני מבין אפוא את המחויבות ההיסטורית העמוקה שמוטלת על כתפי ביבי נתניהו, אהוד ברק וכל המנהיגים האחרים בישראל".

אבל, בה בעת, הוא הדגיש, שטרם הגיע הזמן להפעיל כוח נגד איראן ושארה"ב תשתמש בכוח רק כשתהיה הצדקה לכך.

ובביקורת מרומזת על מבקריו מהימין הרפובליקני, ובמידה רבה גם על גורמים ממשלתיים ואחרים בישראל, קבל אובמה, שהתבטאויות בלתי אחראיות על מלחמה משחקות לידי איראן מפני שהן גורמות לעליות במחירי הנפט, והכנסות מנפט מזינות את תכנית הגרעין האירנית.

השורה התחתונה: זה לא היה נאום לוחמני שיענה על רמת הציפיות של נתניהו, אבל הוא היה רחוק מלהיות דרשה פציפיסטית, כפי שמשתמע מביקורת הרפובליקנים.

הנאום אכן עורר את חמתם פוליטיקאים רפובליקניים. מיט רומני, המתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות, אמר אמש, כי הנאום הראה שאם אובמה ייבחר שוב, לאיראן תהיה פצצה גרעינית. אריק קנטור, הציר היהודי הבכיר ביותר בסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים, אמר שהנאום היה "צעד בכיוון הנכון... אך אנו צריכים לוודא שהנשיא הזה יתייצב בצד ישראל ולא יניח לממשלו להשמיע התבטאויות שמנוגדות לאינטרסים של ישראל, בעלת בריתנו".