המתיחות במזרח התיכון ומחיר הנפט הם "יוון" החדשה

כך קובע דוח מיוחד שחיבר סטפן קינג, הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות HSBC ■ "הסנקציות של מדינות המערב על איראן כבר יוצרות מחסור באספקת הזהב השחור" ■ קינג מעריך כי מחיר הנפט יגיע לרמה של 150 דולר לחבית

המתיחות במזרח התיכון ומחירי הנפט המאמירים החליפו את יווון כמקור המרכזי המעלה את חשש המשקיעים, כך לפי דוח מיוחד שפרסם היום (ב') בנק ההשקעות HSBC. לפי הדוח, במידה ומחירי הנפט ימשיכו לעלות, ההתאוששות הכלכלית השברירית של מדינות המערב ובפרט של ארה"ב עלולה לשגת לאחור. כמו כן מציין הדוח כי מחירי הנפט הגבוהים יגרמו לשיעורי אינפלציה גבוהים בשווקים המתעוררים.

בעקבות המתיחות עם איראן, מחיר הנפט מסוג ברנט מתקרב לרמת שיא של 147 דולר לחבית - רמת השיא שהייתה ב-2008. גם מחיר חבית נפט גולמי זינק בשבועות האחרונים ב-15% והגיע לרמה של 110 דולר לחבית.

"הסנקציות של מדינות המערב על הנפט האיראיני כבר יוצרות מחסור באספקת הזהב השחור", אומר סטפן קינג, הכלכלן הראשי של HSBC. "זאת בנוסף למחסור שהיה קיים עוד לפני הסנקציות, שנגרם עקב עליית הביקושים לנפט מצידם של ארה"ב, הודו וסין".

בנוסף לכך מציין קינג כי מלבד הנפט, ישנם נושאים אחרים המדאיגים את המשקיעים. "האם איראן תפתח נשק גריעיני? האם המדינה השוררת תסגור את מיצרי הורמוז? האם ישראל וארה"ב יתקפו את איראן?".

אולם, קינג מציין כי המצב הגיאו-פוליטי הוא אינה הסיבה היחידה לעליית מחירי הנפט וטוען כי גם תוכניות ההקלה המוניטארית בארה"ב ואירופה היוו סיבה נוספת לעלייה האחרונה. "תוכנית ההקלה הכמותית בארה"ב באמצעותה הבנק המרכזי הדפיס מיליארדי דולרים ולהזרימם לשוק, כמו גם התוכניות להגברת הנזילות באירופה (LTRO) וביפן, מורידות את הערך של הכסף, עלולות לגרום לאינפלציה וגורמות למשקיעים למצוא מקלט בנכסים אחרים".

קינג מעריך כי מחיר הנפט הגולמי עלול לזנק למחיר של 150-200 דולר לחבית, אפילו אם המצב הגיאו-פוליטי יתמתן.