האוצר מזהיר: היצוא מתכווץ; הגירעון המסחרי ברמות שיא

משרד האוצר יוצא בסקירה עתית על מצב המשק לחודש ינואר, ומזהיר מהעלייה ביבוא והגידול בגירעון

בחודש ינואר נרשמה התכווצות ניכרת ביצוא הסחורות, וזאת במקביל לעלייה משמעותית ביבוא - התפתחות שהגדילה את הגירעון המסחרי לרמות שיא. כך עולה מסקירה עתית של משרד האוצר בדבר המשק המקומי, שהתפרסמה היום (ב').

באוצר מציינים כי הירידה ביצוא הסחורות (במונחים דולריים) בחודש החולף היא בהמשך למגמת הירידה שהחלה בנתון זה, במחצית השנייה של שנת 2011. בחינת היצוא לפי ענפים מעלה כי נרשמה ירידה חדה ביצוא כימיקלים ובפרט תרופות. כמו כן, חלה ירידה בתיירות הנכנסת וירידה מתונה בסך יצוא השירותים, (נתון לדצמבר).

עוד מזהירים באוצר מהחרפה נוספת בהלכי הרוח של הציבור בחודש ינואר, ומדגישים בפרט את מדד מנהלי הרכש - שצפוי ברמה נמוכה "המשקפת את הרמות שנרשמו בעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי". במדד אמון הצרכנים נרשמה ירידה, אך המדד שומר על יציבות יחסית.

באשר לגביית המסים, מציינים באוצר כי זו הייתה "גבוהה יחסית" בחודש ינואר ובהתאם לתכנון. העלייה בגבייה הובלה על ידי גידול במסים הישירים, לעומת ירידה באלה העקיפים.

נזכיר כי ההכנסות ממסים הגיעו בינואר לשיא חדש של 23.1 מיליארד שקל, זינוק ריאלי של 13.7% לעומת ינואר אשתקד (19.4 מיליארד שקל). הסיבה לכך היא גידול חד בגבייה בסך 3.8 מיליארד שקל בגין מס על דיבידנד.