ועדת הכספים אישרה תוספת לתקציב הביטחון: 7.2 מיליארד ש'

אישרה קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה

ועדת הכספים של הכנסת אישרה הבוקר קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה והעברת תקציבים בהיקף של למעלה מ-7.3 מיליארד שקל למימון מטרות חברתיות שונות. בנוסף, אושרה תוספת לתקציב הביטחון בסכום של 7.2 מיליארד שקל לצורך הקמת עיר הבה"דים בדרום, האצת בניית הגדר בגבול עם מצרים ובניית מתקן כליאה למסתננים בדרום באזור קציעות וכן לטובת נושאים נוספים שאגף תקציבים סירב לפרטם בפורום הוועדה.

מסגרת השינויים התקציביים, אושרה העברת 1.6 מיליארד שקל לתקציב ההתאמות למטרות חברתיות ב- 2012, בין השאר לטובת המטרות הבאות: 730 מיליון שקל להגדלת מענק "מס הכנסה שלילי" לאמהות עובדות, בהתאם לחוק לשינוי נטל המס שאישרה הוועדה בסוף 2011 וכן לעתודה לתשלום שכר מינימום בעקבות העלאתו באמצע 2011. בנוסף אושרה וספת של 100 מיליון שקל למענקי האיזון לרשויות המקומיות, 42 מיליון שקל להנחות בתעריפי מים לנכים ולנזקקים, 60 מיליון שקל להגדלת תקציבים המיועדים לניצולי השואה.

סגן ראש אגף התקציבים, משה בר סימנטוב, הסביר בדיון כי "יש הפחתות רוחביות שנועדו לממן את כל המטרות שהוועדה ביקשה לקדם. רוב הדברים, אם נאשר אותם מיידית, יקשה עלינו ליישם את המטרות הקשורות בהם בחודשים הקרובים. למשל, אם לא נאשר את הקיצוצים לא נוכל לממן בניית גני ילדים ליישום חינוך חינם מגיל 3 כבר בתחילת שנת הלימודים הקרובה. עוד יש בשינויים התקציביים, מהלך להארכת יום הלימודים עד 16:00 ע"י תקצוב יותר צהרונים, הכשרת מטפלות וגננות".

מרכזת האופוזיציה בוועדה, ח"כ רוחמה אברהם-בלילא (קדימה), יצאה בוועדה נגד התקציב הדו שנתי שמנהיג האוצר: "מסתבר שהתקציב הדו-שנתי עליו התגאה שר האוצר, הוא לא יותר מבלוף. שר האוצר התחייב שהתקציב הדו-שנתי ייצור יציבות תקציבית ורצף תכנוני ובפועל הסתבר שהוא משתנה ללא הרף. רק החלה שנת 2012 וכבר השתנה התקציב ללא היכר". אברהם דרשה שהקיצוצים והשינויים התקציביים יועברו לאישור המליאה. "מדובר בשינויים תקציביים בהיקף עצום ולכן מקום להביאם לאישור מליאת הכנסת ולא להעבירם כלאחר יד כאן בוועדה" אמרה. עוד דרשה "לקבל התחייבות של האוצר שלאחר השינויים התקציביים הללו הוועדה לא תתבקש לאשר עוד שינויים".

לדברים הצטרפה ח"כ מרינה סולודקין (קדימה): "לא מדובר בשינויים תקציביים אלא בתקציב חדש שלא למדנו ולא ראינו". ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) אמרה כי "השינויים היום הם חוק הסדרים חדש ואכן התקציב הדו-שנתי הוא בלוף. החוברת הגדולה הזו של השינויים התקציביים היא מחטף. מדובר בעזות מצח של האוצר לאחר שנלחם על אישור התקציב הדו-שנתי. ההעברה הנוספת לתקציב הביטחון היא חוצפה. כל פעם נתנו לנו להבין שמדובר בהעברה האחרונה למשרד הביטחון".

ח"כ שלמה מולה (קדימה) דרש ש"הוועדה תאשר את השינויים התקציביים רק לאחר הגעת כל נציגי המשרדים שמקצצים מתקציבם וייתנו לוועדה הסברים באיזו מידה ייפגעו הקיצוצים בתפקודם".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "יודגש כי אין מדובר בתוספת כלשהי לתקציב הביטחון, אלא במתן אישור להתחייב על חשבון תקציבי הביטחון בשנים הבאות, מאחר ומדובר בחוזה רב-שנתי. כמו כן, אישרה ועדת הכספים תקציבים למשימות לאומיות אשר הוטלו בהחלטת ממשלה על משרד הביטחון, בשל יכולות הביצוע של המשרד, ובהן 280 מיליון שקל להשלמת הקטע האחרון והמורכב ביותר של גדר הביטחון בדרום (הרי אילת) ו-250 מיליון שקל להקמת מתקן השהייה למסתננים".