נתניהו: "ישראל חייבת להישען על הזכות להגן על עצמה"

פגישת אובמה – נתניהו החלה הערב בבית הלבן ■ נתניהו: ישראל וארה"ב מעדיפות פיתרון דיפלומטי" ■ קצינים בכירים בדימוס פרסמו מודעה גדולה במדיה בארה"ב: "אמור 'לא' למלחמת יש ברירה עם איראן"

בבית הלבן החלה הערב (ב') הפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו. השניים ינסו לגבש נוסחה לגישור הפערים ביניהם בסוגיית איראן. בראש האג'נדהצפויה לעמוד בקשת ישראל לחידוד ההגדרה של הקו האדום האמריקני: באיזה שלב של ההתקדמות האיראנית בפיתוח נשק גרעיני ימצא אובמה לנכון להורות על הפעלת כוח צבאי להשמדת המתקנים הגרעיניים התת-קרקעיים באיראן.

פלח הזמן שמקדיש אובמה לשיחה עם נתניהו (פגישה ראשונית בארבע עיניים וארוחת צהריים "מורחבת", בהשתתפות שרת-החוץ, הילארי קלינטון ובכירים ישראליים) מצביע על החשיבות שמייחסים בממשל למאמצים לבלימת הפעילות הגרעינית של איראן וליישוב חילוקי הדעות עם ישראל לגבי הדרך הטובה ביותר לטיפול במשטר האייתאללות.

ההבדל הבסיסי בין עמדות ישראל לארה"ב בא לידי ביטוי בהצהרות אובמה ונתניהו בתחילת השיחה. ראש הממשלה הדגיש, כי "ישראל חייבת להישען על הזכות להגן על עצמה. היא חייבת להיות אדון לגורלה". אובמה הדגיש שחלון ההזדמנויות לפיתרון דיפלומטי עדיין פתוח, אך ברור שאיראן חייבת לבחור באופציה זו. ישראל וארה"ב מעדיפות פיתרון דיפלומטי, הדגיש אובמה. אני רוצה לחזור ולהדגיש מה שאמרתי אתמול: הלחץ שלנו על איראן יגבר. כפי שאמרתי, ישראל וארה"ב מקיימות התייעצויות קרובות

בכל פגישה שלי עם ישראלים אני אומר שמחויבותה של ארה"ב ומחויבותי שלי לביטחון ישראל מוצקות כסלע, הוסיף הנשיא. הוא הדגיש: איננו יכולים להרשות לעצמנו מדינה כאיראן, מדינה תומכת טרור, עם נשק גרעיני.

בצעד שאולי איכזב את פמליית רה"מ, אמר אובמה שבשיחות יעלה גם הנושא הפלסטיני.

הבוקר פרסמו קצינים אמריקניים בכירים בדימוס מודעה על פני עמוד שלם ב"וושינגטון פוסט", וכנראה באמצעי תקשורת אחרים, שכותרתה: "אדוני הנשיא, אמור 'לא' למלחמת יש ברירה עם איראן".

על רקע תצלום תקריב גדול של נתניהו ואובמה מובאות ציטטות של גורמים בכירים במשל, לרבות שר ההגנה ליאון פאנטה, ויו"ר המטותה משולבים, גנראל מרטין דמפסי, שבהן נימוקים כבדי ממשל נגד התקפה ישראלית. כך, למשל, לפי פאנטה, "ברור שארה"ב תואשם בהתקפה ישראלית וכוחות אמריקניים ישמשו מטרה לתקיפות גמות של האיראנים".

"צבא ארה"ב הוא הכוח הצבאי החזק ביותר עלי אדמות", אומרים הקצינים. "אבל לא לכל אתגר יש פיתרון צבאי. אם ארה"ב או בעלת ברית לא הותקפו, מלחמה צריכה להיות המצא האחרון. החיילים והחיילות האמיצים שלנו מצפים שתמצה את כל האופציות הדיפלומטיות לפני שתשלח אותם לשדה הקרב".

"פיתרון צבאי בשלב זה אינו רק בלתי נחוץ אלא גם מסוכן, לארה"ב ולישראל", אומרים הקצינים. "אנו קוראים לך להתנגד ללחצים לעמן מלחמה 'יש ברירה' עם איראן".

שלוש נקודות מסתמנות כסלעי מחלוקת באג'נדת הפגישה:

■ הבית הלבן דחה בקשה ישראלית לדרוש מאיראן להפסיק כליל את פעילות העשרת האוראניום לפני קיום מו"מ מתוכנן בין איראן לבין מדיניות מערביות. הממשל טוען שאיראן לא תסכים לעולם לדרישה כזו והתעקשות על כך תביא לביטול המו"מ לפני פתיחתו.

■ אובמה דוחה, בשלב זה לפחות, את דרישת ישראל להציג "קווים אדומים" שיחייבו התערבות צבאית אמריקנית להשמדת מתקני הגרעין של איראן.

■ מעל לכל, נשיא ארה"ב אינו מוכן לקבל טיעון מרכזי במערכת החישובים האסטרטגיים של ישראל, שלפיו יש הצדקה להפציץ את מתקני הגרעין כדי למנוע מטהראן פיתוח יכולת ליצר נשק גרעיני. טיעון זה גורס שאין טעם להמתין לשלב מאוחר יותר ולתקוף רק אחרי שאיראן תחליט בפועל לייצר נשק גרעיני.

לפי הערכות בוושינגטון, לא יצליחו נתניהו ואובמה למצוא את שביל הזהב. פומבית, יימצאו השניים דרך להציג תמימות דעים. אין להעלות על הדעת קרע פומבי כפי שאירע בעבר. ונתניהו, אכן, ברך על הנאום. אבל מגעים בדרגים נמוכים יותר ימשכו עוד זמן כדי לישב את המחלוקות.

בנאומו אמש, בוועידה השנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, ניסה אובמה להראות שממשלו נמצא בעצם על אותו דף כמו ממשלת ישראל: הישראלים דורשים התבטאויות ברורות לגבי האופציה הצבאית שלעולם אינה מורדת מהשולחן? בבקשה. הנאום כלל את ההתבטאות הבאה: "כן, גם מאמץ צבאי שיוכן לשעת חירום".

ואובמה זרק סוכריה נוספת לישראל: "אף ממשלה ישראלית לא תוכל לסבול נשק גרעיני בידי משטר שמכחיש את השואה, שמאיים למחוק את ישראל מעל המפה ושיוזם ארגוני טרור שמחוייבים להשמדת ישראל. אני מבין אפוא את המחויבות ההיסטורית העמוקה שמוטלת על כתפי ביבי נתניהו, אהוד ברק וכל המנהיגים האחרים בישראל".

אבל, בה בעת, הוא הדגיש, שטרם הגיע הזמן להפעיל כוח נגד איראן ושארה"ב תשתמש בכוח רק כשתהיה הצדקה לכך.

ובביקורת מרומזת על מבקריו מהימין הרפובליקני, ובמידה רבה גם על גורמים ממשלתיים ואחרים בישראל, קבל אובמה, שהתבטאויות בלתי אחראיות על מלחמה משחקות לידי איראן מפני שהן גורמות לעליות במחירי הנפט, והכנסות מנפט מזינות את תכנית הגרעין האירנית.