"בלי רשת חכמה, מחיר החשמל יזנק ב-400% עד 2050"

כך מעריך ד"ר גידו ברטלס, יו"ר GSGF, הפדרציה העולמית לרשת חכמה ■ ישראל מתכננת להחליף את 2.5 מיליון מוני החשמל במדינה במונים חכמים בעלות כוללת של 3 מיליארד שקל, במימון צרכני החשמל

תעריפי החשמל במדינות המערב יזנקו ב-400% במרוצת 30 השנים הבאות אם רשתות החשמל לא יהפכו לרשתות חכמות, כך מעריך ד"ר גידו ברטלס, יו"ר GSGF, הפדרציה העולמית לרשת חכמה (Smart Grid), ומנהל חטיבת האנרגיה והתשתיות ב-IBM.

ברטלס הגיע לישראל בחודש שעבר כאורחו של האיגוד הישראלי לאנרגיה חכמה. הצעד הראשון שתעשה ישראל בתחום הכנסת הרשת החכמה יהיה עריכת פיילוט שיתחיל לקראת סוף השנה בקרב 2,500 בתי אב בבנימינה. מדובר במיזם של חברת החשמל שכולל התקנת מערכות שיספקו מידע שוטף באינטרנט על צריכת החשמל ושיאפשרו לצרכן ולחברת החשמל לתכנן את צריכת החשמל של משק הבית, במטרה לייעל אותה. בעתיד מתכננת ישראל החלפה של כל 2.5 מיליון מוני החשמל במדינה במונים חכמים שיאפשרו קריאה מרחוק - בעלות כוללת של 3 מיליארד שקל.

ממשלות ברחבי העולם כבר התחייבו להקצות 15 מיליארד דולר כתמריצים למיזמי רשת חכמה (ראו תרשים). "התפקיד של התאחדות כמו שלנו הוא לייצר חזון לטווח של 20-30 שנה עבור הממשלות", אומר ברטלס, "בארה"ב הצלחנו לשכנע את הממשל להקצות לנושא 4.5 מיליארד דולר מתוך חבילת התמריצים של 2009, יש פרויקטים בקליפורניה ובדנמרק רוצים לטעון כלי רכב חשמליים עם הרוח. במלטה נערך הפיילוט הראשון בהיקף לאומי על פני חמש שנים, מ-2009 עד 2013. מלטה זקוקה מאוד לאנרגיה, גם לצורך התפלת מים, והמטרה היא להגיע לחיסכון של 5%-15% בחשבונות החשמל של האזרחים".

"משתלם בטווח הארוך"

בשנה שעברה פרסם ה"ניו יורק טיימס" מחקר שערך המכון האמריקני לחקר החשמל (EPRI), שקבע כי שילוב טכנולוגיות סמארט-גריד ברשתות החשמל בעולם יכול להביא לחיסכון מצטבר של 1.3-2 טריליון דולר על פני 20 השנים הבאות. על מנת להגיע לחיסכון כזה, נדרשות המדינות המפותחות להכפיל את היקפי ההשקעה המתוכננים ברשתות החשמל ולהגיע ל-338-476 מיליארד דולר במצטבר. ברטלס מציין כי מדובר בסכומים קטנים יחסית לחיסכון שיושג - השאלה היא מי ישלם. עורכי המחקר קבעו כי כדי לממש את חזון הסמארט-גריד הרגולטור צריך להכיר בהשקעות הנדרשות במסגרת תעריף החשמל. במילים אחרות: את החשבון ישלם ציבור צרכני החשמל.

- הדרישה להעלות את תעריף החשמל כדי לממן את הרשת החכמה נראית לך מעשית?

"זו החלטה לא קלה מבחינה פוליטית, בטח במדינות שיש בהן בחירות בכל שנתיים עד ארבע שנים. שואלים אותי לא פעם: 'מי ישלם את כל המיליארדים - הצרכן המסכן?' אני עונה: 'ומי ישלם אם לא נעשה את הרשת החכמה?' מבחינת צרכני החשמל ההשקעה ברשת חכמה היא משתלמת ביותר בטווח הארוך. אנחנו מעריכים שאם לא תשודרג הרשת הנוכחית צפויים תעריפי החשמל להתייקר בכ-400% עד 2050. הכנסת רשת חכמה מאפשרת להקטין את ההתייקרות הזו ל-50% בלבד. הסיבה לכך היא שללא הסמארט-גריד אמינות רשת החשמל תרד: התשתית מזדקנת והכנסת אנרגיות מתחדשות תחייב השקעות עתק כי הרשת אינה גמישה מספיק".

- מה זו בעצם רשת חכמה?

"האמת שאני כבר מתעייף מלשמוע הגדרות לסמארט-גריד. מספר ההגדרות הוא כמספר המגדירים. כשגדלתי בהולנד היו לנו שני ערוצי טלוויזיה וכצופה הייתי פאסיבי לגמרי. היום הצופים יכולים לא רק לבחור אלא ליצור, להיות אינטראקטיביים ולתפור חבילת שידורים שתתאים לצרכים האישיים שלהם. אותו תהליך התרחש בתחום התקשורת עם חבילות השימוש בטלפון הנייד וכעת הוא עומד להתחולל בתחום החשמל. גם עולם החשמל יעבור לסביבה דיגיטלית ויצטרך להיכנס לעולם ה-ICT. יהיה לנו דור של צרכנים שלא יסכימו להיות פאסיביים. הם ירצו לצרוך אנרגיה ירוקה, לשלוט בשעות הצריכה ולייצר חשמל בעצמם - הם יניחו שזה מובן מאליו, אבל זה יחייב את המערכת להיות הרבה יותר גמישה".

- כלומר רשת החשמל הנוכחית תעבור מן העולם?

"יש לי כבוד עצום למה שתעשיית החשמל עשתה - זו אולי המערכת הגדולה והמתוחכמת ביותר שבני האדם בנו. במשך מאה שנה זכינו לחשמל בכל מקום וזה הפך לאבן יסוד בחברה כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. אבל כדי שהתעשייה תמשיך למלא את התפקיד המרכזי הזה היא צריכה להתחדש, כי העולם מסביבנו השתנה. המערכת שעבדה כל כך טוב הייתה צנטרליסטית: החשמל זרם בכיוון אחד מתחנת הכוח, דרך הרשת הארצית ועד לבית הצרכן. היה קל יחסית לאזן ביקוש והיצע.

"אנחנו עוברים לעולם אחר שבו צריך לדאוג לסביבה ולא להיות תלוי באספקת אנרגיה ממדינות לא סימפטיות. לכן נכנסים האנרגיות המתחדשות, כלי הרכב החשמליים והצורך בצריכה נבונה יותר של החשמל. זה מביא לריבוי מקורות ייצור חשמל קטנים. חלקם נמצאים בנקודת הקצה - בית הצרכן. זה אומר חוסר יציבות של מערכת ייצור החשמל וההולכה וזרימת חשמל דו-כיוונית. האתגר של הרשת החכמה הוא לשמור ולשפר את אמינות אספקת החשמל ולעשות את זה בעלויות נמוכות".

- ואיך זה יקרה בפועל?

"כדי שהרשת תוכל לעבוד באופן דו-כיווני יהיה צורך בהתקנת מערכות אמצעי מיגון וחישה (סנסורים) והרבה מאוד מערכות מידע. אפשר לקחת כדוגמה את מה שנעשה בתחום הטלפוניה. בשורה התחתונה המהפכה הזו העצימה את הצרכן".

הרשת החכמה: "מפגש בין עולם האנרגיה לעולם התקשורת"

"המטרה שלנו היא לרתום את רכבת האנרגיה לקטר ההייטק", כך אומר אלעד שביב, מנכ"ל האיגוד הישראלי לאנרגיה חכמה, "הסמארט-גריד היא נקודת מפגש בין עולם האנרגיה לעולם התקשורת. ברשת חכמה יש חומרה, תוכנה, מערכות אבטחת מידע, אבטחת איכות, שליטה ובקרה ובילינג. התעשייה הישראלית כבר הוכיחה עצמה בכל האלמנטים האלה בתחום התקשורת ועליה בסך הכול לעשות הסבה לחשמל".

האיגוד הישראלי לאנרגיה חכמה הוקם בסוף 2011 כדי לקדם מודעות לתחום זה בישראל. בראש האיגוד עומד עמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל בשנים 2008-2011. לדברי שביב, האיגוד יתמקד בחמישה נושאי פעולה עיקריים: קידום רגולציה פשוטה ומסייעת, גיבוש סטנדרטים אחידים, פיתוח פתרונות מימון, זיהוי לקוחות פוטנציאליים וחיבור תעשיית ה-ICT למיזמי רשת חכמה. בין הפרויקטים שנמצאים כיום על הפרק: התקנת מונים חכמים, מערכות תשתית לרכב החשמלי, פרויקטים של אגירת חשמל, תקשורת ייעודית לרשת ומערכות מדידה של חיובים ודיווחים ברמות פירוט וגמישות גבוהים. בין שאר דרכי הפעולה של האיגוד יהיו פורום דיונים וקבוצות עבודה משותפים ללקוחות, נציגי ממשל ויצרנים, מרכז להפצת ידע, מתחמי ניסוי ופיילוטים וזירה לעידוד יזמים להיכנס לתחום זה.

גריד
 גריד