המפלט האחרון

הטיל חץ 3 שיהפוך למבצעי בעוד כשלוש שנים אמור להעניק לישראל הגנה כמעט הרמטית מפני הגרעין האיראני

חץ 3 הוא הנשק נגד נשק יום הדין. מדובר בטיל נגד טילים שאמור להיות קו ההגנה האחרון מפני התרחיש שבו איראן תשגר לישראל טיל גרעיני. הוא ינוע אל טיל המטרה ויתמרן לעברו, גם בחלל, יפגע בו בדיוק מקסימלי וישמיד אותו בעת מעופו.

ניסויים ראשוניים בטיל החדש הושלמו באחרונה בהצלחה ובתקופה הקרובה צפויים לו ניסויים קריטיים. בעוד כשלוש שנים תהיה לישראל היכולת ליירט, באחוזי הצלחה גבוהים מאוד, טילים שנושאים ראשי נפץ גרעיניים מאיראן, במרחק רב מגבולות המדינה. גורם מקצועי בכיר שמקורב לנושא התייחס ליכולות של טיל החץ העתידי ואמר שהוא מסוגל "ליצור סיכוי אפסי של זליגת איום בעל ראש קרב גרעיני לישראל".

אורן ירוק, אורן אדיר

החץ הפך למבצעי בחיל האוויר כבר בשנת 2000. מאז, הטיל עבר כמה סדרות של שדרוגים והתאמות להתפתחות האיומים הבליסטיים על ישראל. ניסוי מוצלח שהתקיים בחודש האחרון איפשר את הפיכת אחת המערכות המשודרגות של הטיל למבצעית, במסגרת מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר. מדובר בשדרוג יכולות של מערך טילי החץ 2, שיאפשר לתת מענה - בו זמנית - למטח טילים שנורה לעבר ישראל. בזכות הניסוי המוצלח, תימסר לחיל האוויר בחודשים הקרובים הגרסה "בלוק 4" של החץ 2.

מספר הטילים שישראל מסוגלת ליירט בכל מטח, מסווג מטעמים מובנים. סוללת טילים אחת, מסוגלת לספק הגנה היקפית של 360 מעלות. תאורטית, סוללה כזו יכולה להתמודד עם טילים שמשוגרים, כמעט במקביל, מאיראן, מלבנון ומסוריה.

לא מדובר בתרחיש בלתי מציאותי. אגף המודיעין של צה"ל העריך באחרונה כי לא פחות מ-200 אלף טילים ורקטות מכוונים לעבר ישראל. במערכת הביטחון גובר החשש מכך שהכאוס בסוריה הוביל לזליגה של טילי סקאד, מצוידים בראשי קרב כימיים, לידי החיזבאללה. בתרחיש של עימות, הטילים האלה עלולים להיות מכוונים ישראל.

ניסוי נרחב שהתקיים בשבועות האחרונים הוכיח כי מערכות היירוט שמשמשות כיום את מערך ההגנה האווירית, יודעות לתת תשובה לאיומים כאלה, הודות לשורה של מערכות מכ"ם, בהן אורן ירוק ואחיו הגדול והמשוכלל אורן אדיר, שהיטיבו לזהות, בניסוי האחרון, טיל תוקף שהתקרב לישראל ועקבו אחריו בהצלחה.

ציפיות אדירות

בבסיס פלמחים ייערך בקרוב ניסוי משמעותי שיבדוק כמה תכונות של הטיל החדש. בניסוי שנועד לבדוק את אופן מעופו של הטיל, שנערך לפני מספר חודשים, שוגר דגם של החץ 3. ניתוח של שיגורים עתידיים במסגרת ניסוי יאפשר להמשיך את פיתוח מערכת הנשק החדישה.

כאשר ביצועיו של החץ 3 יהלמו את הציפיות האדירות ממנו, כושר ההתמודדות של ישראל עם איום הטילים שמכוונים אליה יהיה שונה לחלוטין: המכ"ם רב העוצמה, אורן אדיר, יקלוט ממרחק עצום כל שיגור של טיל מאיים. נתונים דומים ייקלטו בידי לוויינים ומכ"מים של האמריקנים - וישודרו בזמן אמת לחיל האוויר.

שניות אחרי שהטיל המאיים יעלה לאוויר, בדרכו אלינו, ייצא מישראל טיל מיירט שיטפס במהירות לחלל. הוא ישייט שם ויחכה בסבלנות לטיל המאיים ולפקודות עדכניות מהקרקע. בתחנות הקרקע בארץ, ימשיכו לעקוב אחר הטיל המאיים באמצעות מכ"מים ולוויינים. כשבמערך ההגנה יתרשמו שהוא מתקרב לישראל ומסכן אותה, נתוני המטרה העדכנית ישוגרו לחץ 3 שכבר יהיה במרחק של כמה מאות קילומטרים מהמדינה. החץ יינעל על טיל המטרה ויתנגש בו, במהירות עצומה.

אם תקלה כלשהי תמנע את ההתנגשות הזו, יוכלו המיירטים של מערך ההגנה האווירית, לשגר טיל חץ 2 שישלים את המלאכה. החשיבות האסטרטגית של החץ ברורה לכולם ולכן, כנראה, במערכת הביטחון לא השתמשו בו בקרב על התקציב. כאשר גורם צבאי ניסה לטעון שהמשך הפיתוח של החץ 3 מוטל בספק, גורמים במשרד הביטחון הכחישו. "לא ידוע לנו על סכנה קיומית לחץ", אומר ל"גלובס" ראש תוכנית הטיל בתע"א, איציק קאיה: "הסכנה הקיומית שאנחנו מכירים היא האויבים שלנו, והחץ שלנו הוא אחת התשובות".