מפרק מטיס: "ההשקעה בפטרו גרופ בוצעה במצגים מטעים"

בדוח שהגיש עו"ד רענן קליר לביהמ"ש נטען כי דירקטוריון פטרו גרופ בחר שלא לדווח לפני ההשקעה על הפסד מהותי של 22 מיליון דולר שנוצר בה

חודשיים לאחר שעו"ד רענן קליר מונה למפרק הזמני של מטיס קפיטל, שבשליטת מוני הראל, עולות טענות חדשות בדבר אחריות נושאי משרה בחברה להשקעה שביצעה מטיס בשנת 2008. לפי דוח שהגיש קליר לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, קיימות לכאורה ראיות לכך שהשקעת החברה בפטרו גרופ נעשתה על סמך מצגים ופרטים מטעים של פטרו גרופ, שנושאי המשרה שלה במועדים הרלוונטיים (וייתכן שגם גורמים נוספים) אחראים להם.

מטיס הכושלת נמצאת עדיין באופן רשמי בשליטת (68%) מוני הראל, לשעבר מבעלי קבוצת הכדורגל הפועל ת"א, אך החברה קרסה בחודשים האחרונים, והיא חייבת כ-80 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה (עוד 50 מיליון שקל מהאג"ח נרכשו על-ידי החברה). בעבר החזיקה החברה ב-50% מחברת יפנאוטו, יבואנית סובארו, וכן בעסקי נדל"ן, אך היא התפרקה ממרבית החזקותיה, למעט פטרו גרופ, בעלת פעילות של תחנות דלק בארה"ב.

רכישת פטרו גרופ נעשתה בסוף שנת 2008 בדרך של השתלטות עוינת באמצעות רכישת אג"ח של אמריס, אז החברה האם של פטרו גרופ. מטיס החליטה על ההשתלטות באוקטובר אותה שנה, כאשר ימים ספורים לפני קבלת ההחלטה התכנס דירקטוריון פטרו גרופ לדון בשאלה האם לפרסם דוח מיידי בקשר להפסד מהותי של 22 מיליון דולר שנוצר בחברה.

קליר מבקר את בעלי התפקידים בפטרו גרופ, כולל חברי הדירקטוריון ובראשו היו"ר לוי קושניר, מוטי נחמיאס (סמנכ"ל הכספים), עו"ד דוד גוטליב (היועץ המשפטי) ורמי גרינבאום (המנכ"ל). לטענתו, לאחר שסמנכ"ל הכספים הקריא את המידע על אודות ההפסד באותה ישיבת דירקטוריון, אמר היועץ המשפטי, עו"ד דוד גוטליב: "אני ממליץ בשלב זה לא להוציא דוח מיידי".

הנכס העיקרי של פטרו גרופ הוא חברת GPM, המחזיקה במאות תחנות דלק בארה"ב. GPM ביצעה הגנות מפני עליית מחירי הדלק בדרך של רכישת נגזרים שונים, אלא שבאותה תקופה המחירים דווקא ירדו. העסקאות בוצעו בבנק וואכוביה, שקרס ונרכש על-ידי בנק וולס פארגו. הבנק הפעיל על GPM לחץ גדול לסגור את הפוזיציות ולהכיר בהפסד של כ-22 מיליון דולר.

הנזק שנגרם למטיס בגין ההשקעה בפטרו גרופ גדול, ולהערכת עו"ד קליר, סך ההשקעות בחברה הבת הוא יותר מ-55 מיליון שקל. חלק ניכר מסכום זה הושקע בשלב הראשון בהיעדר מידע על ההסתבכות הפיננסית בארה"ב.