אמון הצרכנים בישראל: הידרדרות לשפל של 33 חודשים

לראשונה מאז יולי 2009 נתון המגמה של המדד יורד אל מתחת לרף של 80 נקודות ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, ירד בפברואר 2012 ב-4 נקודות ל-78.4 נקודות (1996 = 100 נקודות), לאחר שעלה ב-5.3 נקודות בינואר וירד ב-4.1 נקודות בדצמבר. הציבור חזר, אם כן, לשדר פסימיות בצל חששות מפני החרפת העימות מול אירן ומפני הידרדרות בקצב צמיחת המשק וכמובן בהשראת האווירה הקודרת בשוק ההון המקומי.

כמו הנתון השוטף גם נתון המגמה של המדד - שמבוסס על ממוצעים נעים תלת-חודשיים - ירד בפברואר ב-0.9 נקודות ל-79.3 נקודות. עוד קודם הוא ירד ב-2.3 נקודות בינואר וב-1.7 נקודות בדצמבר. והתוצאה היא שלראשונה מאז יולי 2009 נתון המגמה של המדד יורד אל מתחת לרף של 80 נקודות.

המאזן נטו - שיעור האופטימיים מינוס הפסימיים - של הרכיב שבודק את הערכות הציבור לגבי מצבו השוטף של המשק ירד בפברואר ב-1.4 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 27.4 נ"א, לאחר עליות של 1.4 נ"א, ו-4.4 נ"א, בינואר, ובדצמבר, בהתאמה. נתון המגמה - שהוא ממוצע תלת-חודשי - ירד בפברואר ב-1.4 נ"א למינוס 25.5 נ"א.

גם ברכיב שמודד את ציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה נרשמה בפברואר הרעה מחודשת, לאחר חודש בודד של שיפור. הנתון השוטף ירד ב-4.1 נ"א ל-4.3 נ"א. כאמור, נראה כי החששות של האוכלוסייה מפני גל התייקרויות, בנוסף להערכות בדבר מיתון מחודש במשק, הם שמשפיעים על הביטחון הכלכלי של הציבור.

בצורה כללית יותר ניתן להגיד כי בחודשים קודמים היו סימנים לכך שהשפעת המחאה החברתית התפוגגה, ובמקומה צצו מחדש נושאים וסוגיות אשר עיצבו את ציפיותיהם של משקי הבית עוד קודם למחאה. אלא שהחודש נראה כי לציבור חזרו חלק מהתחושות שאפיינו את חודשי קיץ 2011.

להורדת חוברת המדד