עקפה את בריטניה: ברזיל הפכה להיות הכלכלה השישית בגודלה בעולם

שר האוצר הברזילאי, גואידו מנטגה: "זו התפתחות טבעית. זו מדינה שערוכה לצמיחה גדולה יותר"

ברזיל עקפה את בריטניה והפכה לכלכלה השישית בגודלה בעולם. זאת, על אף שצמיחת הכלכלה הגדולה באמריקה הלטינית הואטה מאוד בשנה שעברה, ל-2.7% - בערך שליש מקצב הצמיחה ב-2010 והקצב הנמוך ביותר מאז 2003. במחצית השנייה של השנה שעברה נעצרה למעשה כלכלת ברזיל, על רקע המאמצים לרסן את האינפלציה והסנטימנט השלילי מהמשבר האירופי.

"אלמלא המשבר העולמי, שהחריף ברבעון השני של 2011, הצמיחה שלנו הייתה קרובה יותר ל-4%", אמר גואידו מנטגה, שר האוצר הברזילאי.

טים אולנבורג, כלכלן בכיר במכון המחקר הכלכלי והעסקי בסאו פאולו, אמר שהנתונים מראים שכלכלת ברזיל הייתה גדולה מזו של בריטניה ב-42.8 מיליארד דולר בשנה שעברה, בהתבסס על מחירי שוק ושער החליפין ממוצע במהלך השנה.

"זו התפתחות טבעית. לברזיל יש אוכלוסייה גדולה, משאבי טבע מאסיביים ותעשייה מקומית חזקה. זו מדינה שערוכה לצמיחה גדולה יותר", אמר.

ההאטה בברזיל באה על רקע עדויות מצטברות להאטה בקצב הצמיחה ברחבי העולם המתפתח. בסין, שבה קצב הצמיחה הכלכלית הואט בשנה שעברה ל-8.9% מ-10.3% ב-2010, קבע שלשום (ב') ראש הממשלה, וון ג'יאבאו, יעד צמיחה של 7.5% "בלבד" לשנה הנוכחית.

סין אמנם עקפה בעקביות את תחזיות הצמיחה הרשמיות שלה בשנים האחרונות, אך המשקיעים התרשמו הפעם מן היעד החדש. מדד MSCI של מניות השווקים המתעוררים איבד ביומיים האחרונים כ-3%.

בהודו הצמיחה מקרטעת מאז הקיץ שעבר, והתחזית היא לשיעור של 6.9% בשנת התקציב שמסתיימת בסוף חודש זה, בהשוואה לתחזית ממשלתית קודמת של 9%.

לאחר שהבנק המרכזי הברזילאי הצליח להוריד את האינפלציה מכ-10% במחצית 2011 ל-6.5%, יש כעת תקוות לקיצוצי ריבית ולהתאוששות קלה בצמיחה המקומית השנה.

ברוסיה, מחירי הנפט הגבוהים תרמו לצמיחה הכלכלית למרות החולשה במגזרים רחבים של התעשייה. הצמיחה הסתכמה ב-3.9% בינואר 2010, וב-4.3% בשנת 2011. הממשלה צופה 3.6%-4% לשנה זו. כלכלנים עצמאיים צופים קצב איטי יותר.

בברזיל, הצמיחה החלשה צפויה להקנות מומנטום נוסף למאמצי הבנק המרכזי להוריד את ריבית המפתח שלו כאשר הנהלתו תתכנס הלילה (ד'). להערכת אלברטו ראמוס, כלכלן בגולדמן זאקס בסאו פאולו, הבנק המרכזי ימשיך את מחזור ההקלה שהוא החל באוגוסט שעבר, ויוריד את ריבית Selic בחצי אחוז.