דרגי: "תוכנית ההלוואות של הבנק המרכזי - מהלך זמני"

כצפוי, הריבית לחודש מארס בגוש האירו נותרה ללא שינוי ברמה של 1% ■ לפי דרגי, תוכנית ההלוואות של הבנק המרכזי הצליחה לייצב את השווקים ונחשבת כמוצלחת

הבנק המרכזי האירופי פרסם היום (ה') את הודעת הריבית שלו לחודש מארס והוא הותיר אותה ללא שינוי על רמה של 1%. לאחר פרסום הודעת הריבית קיים נשיא הבנק מריו דרגי מסיבת עיתונאים בה דיבר על המשבר באירופה וחשף במעט את התוכניות של הבנק לעתיד בנוגע לטיפול במשבר החוב.

ההחלטה של הבנק עמדה בתחזיות של האנליסטים שצפו של יהיה שינוי בגובה הריבית שנמצאת ברמה הנמוכה ביותר בהיסטוריה של האיחוד האירופי. האנליסטים מעריכים, שהדיונים בבנק המרכזי לא התמקדו הפעם באם לשנות את הריבית אלא אם יש צורך בסבב נוסף בתוכנית ההלוואות לבנקים באירופה.

מנגד, האינפלציה בגוש האירו עדיין נמצאת מעל ל-2%, רמת היעד של הבנק המרכזי, זאת הודות לעלייה המתמשכת במחירי הנפט. האינפלציה בחודש פברואר עמדה על 2.7% ובשל העלייה במחיר הנפט האינפלציה לא צפויה לרדת בקצב משביע רצון.

"העלייה במחיר הנפט מתחילה לדחוף את האינפלציה בגוש האירו כלפי מעלה", העריכו האנליסטים של Danske Bank לפני פרסום ההחלטה. "במקרים דומים הבנק המרכזי העלה את הריבית על מנת להוריד את האינפלציה, אבל אנחנו לא צופים שזה יקרה הפעם".

בשעות אחר הצהריים כינס דרגי את מסיבת העיתונאים החודשית שלו בה הוא אמר שישנה התקדמות משמעותית בכלכלה האירופית ב-3 החודשים האחרונים. דרגי מעריך, שהאינפלציה בגוש האירו תמשיך להיות מעל ל-2% במהלך שנת 2012, אבל מבטיח שהוא ימשיך לשמור על יציבות המחירים בגוש. הוא טוען שאחד הדברים שמעיבים על התחזיות הכלכליות של הגוש הינם מחירי הסחורות.

דרגי גם אמר שהעבודה על האמנה הפיסקאלית של האיחוד האירופי נמשכת בכל המרץ. בהמשך דבריו התייחס דרגי לתוכנית ההלוואות לטווח ארוך שהשיק הבנק המרכזי עבור בנקים באירופה ואמר ש"אין עוררין על ההצלחה שלה". אבל דרגי הזהיר ש"מדובר בצעדים זמניים בלבד".

נשיא הבנק המרכזי התייחס לצמיחה בגוש האירו וטען שהוא מעריך שהצמיחה בגוש בשנת 2012 תעמוד בין (0.5%-) ל-0.3%. הוא ציין גם שהצמיחה תחזור לשווקים האירופאים בצורה הדרגתית.

הבנק המרכזי של אנגליה הודיע היום על הריבית שלו לחודש מארס, והריבית במדינה נותרה ללא שינוי גם החודש ברמה של 0.5%.