"פורבס": עידן עופר - הישראלי העשיר ביותר בעולם

16 מיליארדרים ישראלים בעולם ■ עופר עם הון של 6.2 מיליארד דולר ■ מורי ארקין סוגר את הרשימה ■ בעולם: קרלוס סלים עשיר יותר מביל גייטס

קשה להגיד שיש חדש בדירוג המיליארדים הישראלים של "פורבס". כמדי שנה, עידן עופר מתברג במקום הראשון (לאחר מות אביו, סמי עופר) עם הון בשווי מוערך של 6.2 מיליארד דולר. משפחת עופר בנתה את הונה מעסקי ספנות וכימיקלים (דרך "החברה לישראל"), אך קשה להגיד שהשנה האחרונה הייתה טובה לעסקיהם. כיל, חברת הדגל של הקבוצה, איבדה לא מעט גובה, ואילו צים עוברת ממשבר אחד למשנהו.

ובכל זאת, עופר ג'וניור ראה באחרונה מעט נחת, לאחר שהנפיק בארה"ב את Pacific Drilling, הבונה אוניות קידוח. החברה נסחרת לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר, ושווי דומה מוצמד לבטר פלייס, המיזם השאפתני של עופר ושל שי אגסי.

המדורג שני שידרג את מקומו ברשימה, הודות להנפקה הולכת וקרבה של אחד מעסקיו. בני שטיינמץ, האיש והמכרות, ידע שנים לא ממש טובות, אך באחרונה הוא עושה "קאמבק". לפני שנתיים מכר שטיינמץ את גרעין השליטה במכרות ברזל שהיו בבעלותו בגינאה תמורת 2.5 מיליארד דולר, ואילו השנה הוא עומד להנפיק בבורסת הונג קונג את מכרה היהלומים הגדול ביותר בסיירה ליאונה לפי שווי של 2-3 מיליארד דולר.

את השלישייה הראשונה סוגר איל עופר, אחיו של עידן עופר, שבנה את עיקר הונו בעסקי נדל"ן באנגליה ובארה"ב.

"פורבס" פספס מספר מיליארדרים ישראלים, ביניהם דוד עזריאלי, איל הנדל"ן ששווה 2 מיליארד דולר לפחות; שאול שני, שמכר את חברת התקשורת GVT וצבר הון של 1.5 מיליארד דולר, ומורי ארקין, שהודות לנסיקה בשווי של חברת הפרמצבטיקה פריגו, צבר הון של לפחות מיליארד דולר.

מיליארד
 מיליארד

בעולם: סלים עדיין מוביל, גייטס ממשיך לצמצם את הפער

לפני 25 שנים פרסם "פורבס" את הרשימה השנתית הראשונה של המיליארדרים בעולם, שהיו בה 140 מיליארדרים. השנה שברה הרשימה שיאים במונחי המספר הגדול ביותר של מיליארדרים (1,226) והשווי הנקי המשולב, שתפח ל-4.6 טריליון דולר, לעומת 4.5 טריליון דולר.

מאחורי נתונים אלה נמצא סיפור סבוך יותר של שינוי מהיר בקרב עשירי העולם. חדשנות, מותגים צרכניים חזקים והתאוששות שוק המניות בארה"ב תרמו להצטרפותם של 128 מיליארדרים חדשים לרשימה, ואף השיבו לרשימה 17 מיליארדרים שנשרו ממנה בעבר. היחלשות שוקי המניות, בייחוד בסין וברוסיה, היו האשמים העיקריים במחיקתם של 117 מיליארדרים מהרשימה.

12 מיליארדרים שהופיעו ברשימה אשתקד הלכו לעולמם, בהם ענק הביי-אאוט טדי פורסטמן וסטיב ג'ובס מאפל, שאשתו לוריין פאואל ג'ובס תפסה את מקומו ברשימה. סך הכול, הגדילו 460 מיליארדרים את הונם, 441 מיליארדרים הפכו לעניים יותר ו-180 מיליארדרים שמרו על יציבות.

המיליארדרים באים מ-58 מדינות. ארה"ב ממשיכה להוביל עם מספר המיליארדרים הרב ביותר בעולם: 425 - תוספת של 12 מיליארדרים. סין היבשתית ורוסיה רשמו ירידות חדות במספר המיליארדרים שלהן. כיום יש להן 95 ו-96 מיליארדרים, בהתאמה, לעומת 115 ו-101 אשתקד. מספר המיליארדרים במדינות ה-BRIC, שאשתקד פעלו כמנוע ליצירת עושר, צנח ב-26, ורק ברזיל הגדילה את מספר המיליארדרים.

קרלוס סלים ניצב במקום הראשון זו השנה השלישית ברציפות, אך הפער בינו לבין ביל גייטס הולך ומצטמצם. הונו של סלים, 69 מיליארד דולר, ירד ב-5 מיליארד דולר לעומת אשתקד.

במקום השני נמצא גייטס, שקרן הצדקה שלו סייעה למיגור שיתוק הילדים בהודו, ושהגדיל את הונו ב-5 מיליארד דולר ל-61 מיליארד דולר, מכיוון שמניית מיקרוסופט העפילה לשיא של עשר שנים.

במקום השלישי ניצב המשקיע וורן באפט עם 44 מיליארד דולר. המקום הרביעי והחמישי שייכים לשני אירופים: ברנאר ארנו, יו"ר ומנכ"ל קבוצת מוצרי המותרות הצרפתית LVMH עם הון של 41 מיליארד דולר, ואמנסיו אורטגה, מייסד רשת האופנה הספרדית זארה, עם 37.5 מיליארד דולר. אורטגה טיפס למקום החמישי, למרות התפטרותו מתפקיד היו"ר אשתקד.

אחריהם בא לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל קבוצת התוכנה האמריקנית אורקל, שהונו נאמד ב-36 מיליארד דולר.

במקום התשיעי נמצא לי קה-שינג עם 25.5 מיליארד דולר - האסיאני בעל הדירוג הגבוה ביותר. לי, מפעיל מסופי המכליות הגדול ביותר בעולם, פועל מהונג קונג, ומחזיק בהאצ'יסון וומפואה וצ'אונג קונג הולדינגס.

לקשמי מיטאל מהודו, מנהל חברת הפלדה הגדולה בעולם, ארסלור-מיטאל, היה המפסיד הגדול ביותר של השנה. הונו צלל ב-10.4 מיליארד דולר כתוצאה מהאמרת העלויות ומהיחלשות הביקוש לפלדה באירופה, ולראשונה מאז 2004 הוא איבד את מקומו בעשיריה הפותחת. כעת נמצא לקשמי במקום ה-21.

הונו של מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, תפח ל-17.5 מיליארד דולר - עלייה של 4 מיליארד דולר לעומת אשתקד. ייתכן שצוקרברג יהיה שווה הרבה יותר לאחר יציאתה של פייסבוק לבורסה באביב הנוכחי.