"הבורסה נראית זולה, אבל היא מוכת רגולציה"

גלעד ואליק מאלטשולר שחם מתרחק מאירופה ומעדיף להשקיע בחברות אמריקניות גלובליות עם חשיפה לאסיה

"השוק המקומי נראה זול, אבל הוא מוכה רגולציה, כך שאי אפשר לדעת לאן המצב יתפתח. במקביל, הפער בינינו לשווקים בחו"ל, שעומד על כ-10%, ממשיך לגדול. אני לא מאמין שבקרוב נראה שינוי". כך אומר גלעד ואליק, מנהל השקעות בבית ההשקעות אלטשולר שחם.

בפעם הקודמת שואליק התארח במדור, עמדה איטליה במוקד העניינים, על רקע אי הוודאות לגבי יכולתה לעמוד בשירות החוב.

כעת, הבמה חוזרת ליוון בעקבות החלפת האג"ח עם המשקיעים הפרטיים. "למרות אישור תוכנית החילוץ ליוון וההנפקות המוצלחות באירופה, שהורידו את מפלס החששות בקרב המשקיעים, משבר החובות עדיין בעיצומו. אנחנו מעדיפים להישאר בחשיפה נמוכה לאזור עד להתייצבותו".

אלטשולר שחם מתאפיין במדיניות השקעה בעלת חשיפה גבוהה לחו"ל. לכן, אין זה מפתיע שואליק ממשיך להקצות 15% מהמניות ו-20% מהאג"ח בתיק לחו"ל, ובעיקר לארה"ב.

"באחרונה יש שיפור בנתוני הכלכלה בארה"ב, כמו גם בנתוני התעסוקה והייצור", הוא אומר, "בנוסף, התמחור נוח ולכן אנחנו מאמינים שהיא אטרקטיבית להשקעה". בבית ההשקעות מקנים עדיפות לחברות אמריקניות גלובליות, גדולות ויציבות, שעמידות לתנודות בשווקים ולמחזוריות הכלכלית, ובייחוד לבעלות חשיפה לאסיה הצומחת.

ואליק מתמקד בענפי הטכנולוגיה, התעשייה, האנרגיה והפארמה, ובין המניות המומלצות שלו נמצאות מקדונלדס , IBM ופייזר , שהוסיפו לערכן 10%, 13% ו-9%, בהתאמה מאז שהתארח במדור. בנוסף, הוא ממשיך להמליץ על ענקית האנרגיה האמריקנית שברון , שעלתה בכ-8% מאז.

- איך משפיע המצב הנוכחי של עליית מחירי הנפט על שברון?

"תחום הפעילות של שברון רחב, והיא לוקחת חלק בכל אחד ממרכיבי שרשרת הייצור בסקטור שלה. הכנסות החברה והרווחים גדלו, ואני מאמין שהמצב הנוכחי יטיב עמה".

קשה לייצר ערך ביחס לחו"ל

כחמישית מהתיק מקצה ואליק לאג"ח גלובליות, דוגמת JP מורגן , קבוצת הבנקאות הגדולה בארה"ב, שנסחרת בתשואה של 6.3%; VALE , חברת הכרייה והמתכות השנייה בגודלה בעולם שנסחרת בתשואה של 4.3%; והבנק האוסטרלי WESTPAC , שנסחר בתשואה של 7.2%. בנוסף, הוא ממליץ על אג"ח של ממשלת ברזיל שמונפקות לשוק הבינלאומי ונסחרות כעת בתשואה של 12.5%: "יש אג"ח שבהן הסיכון אמנם גבוה, אבל לדעתנו התשואה מפצה על כך. בברזיל נראה שיפור בכלכלה, ובד בבד צפויה גם ירידת ריבית".

למרות ההעדפה לשוקי חו"ל, ואליק מותיר את היקף החשיפה המנייתית בארץ על 15%. לדבריו, עודף הרגולציה במשק הישראלי מכביד על צמיחת חברות שפועלות בעיקר בשוק המקומי, ומקשה על יצירת ערך ביחס לשווקים בחו"ל. לכן הוא ממשיך להמליץ על חברות בעלות ביקוש קשיח למוצריהן, או כאלה שהמכירות שלהן בפיזור גיאוגרפי רחב.

בין השאר הוא ממליץ על מניית פלסאון שעלתה בכ-9.5% מאז המליץ עליה לראשונה במדור, מניותיהן של חברות הנדל"ן עזריאלי וגזית גלוב (עזריאלי נחלשה בכ-0.2% ואילו גזית גלוב התחזקה בכ-3.5%), ושל יצרנית הדשנים כיל , שעלתה בכ-5% מאז.

- אתה לא מודאג מההאטה הגלובלית במחירי הדשנים?

"יש האטה, אבל מדובר בחברות שיודעות כיצד לשלוט במחירי האשלג. בנוסף, ארה"ב מתאוששת ואני מניח שבטווח הארוך הביקוש למזון לא יקטן".

כ-50% מהתיק של ואליק מופנה לאג"ח בארץ, ו-20% מהם לאג"ח ממשלתיות. עם זאת, הוא בוחר להגדיל את נתח האפיק השקלי מ-10% ל-13%, ולהפחית את נתחן של אג"ח הממשלתיות הצמודות למדד מ-10% ל-7% מהתיק.

"עקב גורמים, כגון הפחד מאיראן, העלייה במחירי הנפט והנתונים החיוביים בארה"ב, חלה עלייה בציפיות האינפלציוניות שהגיעו עד כ-2.7% במח"מ בינוני-ארוך. לכן עדיף האפיק השקלי על פני הצמוד".

ואליק ממשיך להקצות 30% מהתיק לאג"ח קונצרניות, ומקטין את החשיפה לאג"ח בריבית משתנה. "העלייה בציפיות האינפלציה הביאה להערכה שמגמת הורדת הריבית לקראת סיום, מה שהביא לזרימת כסף לאפיק הריביות המשתנות. מחירן בשוק עלה וחלקן נסחרות במרווחים נמוכים ממקבילותיהן באפיק הצמוד והשקלי בריבית קבועה". סה"כ מקצה ואליק 20% לאפיק הצמוד; 7% לשקלי (במקום 3%) ו-3% לריבית משתנה (במקום 7%). "למרות הצטמצמות המרווחים באחרונה, לדעתנו ניתן למצוא אג"ח של חברות חזקות, מדורגות, בעלות תזרים מזומנים יציב ובסיכון מוגבל".

השוק המקומי
 השוק המקומי

* הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך