יוון חדלת פירעון: עסקת האג"ח הוכרזה כ"אירוע אשראי"

ה-ISDA הגדיר את עסקת החלפת האג"ח היווניות כ"אירוע אשראי", מה שיצריך תשלום של 3.2 מיליארד דולר על חוזי הביטוח של מחזיקי האג"ח שאולצו להשתתף בה ■ עם זאת, מדובר בסכום קטן בהרבה מכפי שהיה יכול להיות

ה-ISDA (ארגון למשתתפי סחר בנגזרים ועסקאות החלף) הודיע היום (ו') כי יוון הגיעה לחדלות פרעון, לאחר שהעסקה להחלפת האג"ח שהוכרזה כמוצלחת היום מוגדרת על ידם כ"אירוע אשראי". בכך מגיע, לפחות באופן רשמי, האירוע שהיה צפוי במשך זמן רב.

הסיבה להכרזה על מצב זה היא הפעלת כללי ההסדר הכפוי (CAC) על מחזיקי האג"ח שסרבו להשתתף מרצונם בעסקה, שאמורה להביא ל"תספורת" של 70% על החוב היווני. עקב כך, מבחינה משפטית מופעלים חוזי הביטוח על האג"ח (CDS), שנועדו להגן על הגופים שרכשו אותם, בדיוק מפני חדלות פרעון כזו.

ההכרזה על כך עשויה להצריך תשלומים של 3.2 מיליארד דולר מחוזי הביטוח הללו, כך לפי סוכנות הידיעות דאו ג'ונס. בסך הכל, ישנם 4,323 חוזים כאלה שיכולים להגיע להסדר. על פי ההערכות, מדובר בסכום קטן בהרבה מהתרחישים הקשים יותר, והעניין לא צפוי להשפיע רבות.

"ישנם שלושה סוגים של אירועי אשראי המוגדרים על ידי ISDA", ציין גאוון נולן, אנליסט אשראי במרקיט. "יש פשיטת רגל, כשלון תשלום וארגון מחדש. כאן, ביוון, מדובר על ארגון מחדש".

היום בבוקר הודיעה ממשלת יוון באופן רשמי כי 95.7% ממחזיקי האג"ח שלה מהמגזר הפרטי ישתתפו בתוכנית, כאשר עקב כך הודיעו בכירים בגוש האירו כי המדינה תזכה בחבילת הסיוע על סך 130 מיליארד אירו. מאוחר יותר, סוכנות דירוג האשראי פיץ' הורידה את הדירוג ארוך הטווח של המט"ח והמטבע המקומי ביוון ל-"RD" (חדלות פרעון מוגבלת) מ-"C".