חוזרים לשוק הנדל"ן? 10% שוקלים לרכוש דירה בקרוב

מדד אמון הצרכנים: עלייה בנכונות לרכוש דירה בין ינואר לפברואר ■ 1.1% מתכוונים לקנות דירה חדשה ו-4.9% דירת יד שנייה ■ 3.9% מהנשאלים: מתכננים לרכוש דירה, אך טרם קיבלנו החלטה סופית

מדד אמון הצרכנים לחודש פברואר, בעריכת גלובס מחקרים בשיתוף PwC Israel, מגלה כי 10% מהישראלים אינם פוסלים רכישת דירה - חדשה או מ"יד שנייה" - בששת החודשים הקרובים. זאת לעומת 9.8% בינואר ושפל של 6.3% ביוני 2011, ערב המחאה החברתית.

ממוצע נע של נתוני הנכונות ב-12 החודשים האחרונים מעמיד את נתון המגמה על 9.15% מהמשיבים, כלומר בערך 1 מכל 11 ישראלים. סטיות מנתון המגמה אמורות לשקף את ההשפעות של מגוון גורמים, דוגמת שינויים במחירי הדירות או בריבית בנק ישראל, על הציבור.

מי שאינם פוסלים רכישת דירה מתפלגים בצורה הבאה: 1.1% מהמשיבים מתכוונים לקנות דירה חדשה (3.7% בינואר) ו-4.9% דירה לא חדשה (1.9% בינואר). נציין שבשנת 2011 בערך חמישית מהדירות שנרכשו בישראל היו חדשות, ומכאן שלכוונות קניית "יד שנייה" חשיבות יתרה.

על אלה יש להוסיף את מי שמתכננים רכישה בקרוב אבל טרם קיבלו החלטה סופית בעניין, שיעורם מסתכם בעוד 3.9% מהמשיבים (4.2% בינואר).

מאז אפריל אשתקד המתלבטים הם הקבוצה הגדולה ביותר מקרב מי שאינם פוסלים רכישה. אם נניח שמי שהצהירו בוודאות שיקנו אכן יקנו, הרי שאפשר לייחס להם את הפער הלא קטן בין שיעורי הנכונות לבין "נתוני האמת", שהם נתוני העסקאות בשוק הדיור ובשוק המשכנתאות.

ובאמת, ההיסוסים הולכים יד ביד עם הבלבול בשוק. כך למשל סקר שערך מכון "חקר רייטינג" במחצית השנייה של פברואר עבור "גלובס" גילה שהציבור מתחלק בצורה כמעט שווה בין מי שחושבים שהמחירים יעלו בשנת 2012 (30%), ירדו (34%) או יישארו יציבים (27%).

ונעבור לנתוני האמת. לגבי הדירות, הרי שנתוני רשות המסים שמתבססים על מס שבח ומס רכישה מראים שבדצמבר חצה מספר העסקאות את רף 7,000 הדירות, לראשונה מאז יולי.

ולגבי משכנתאות חדשות, היקפן בינואר עמד על 3 מיליארד שקל, לעומת 3.2 מיליארד שקל בדצמבר ו-2.8 מיליארד בנובמבר. במונחים מוחלטים בינואר נלקחו 5,628 משכנתאות, בדצמבר 5,682 ובנובמבר 5,153.

דירה
 דירה