רשות המסים דורשת מקרדן רכב כ-71 מיליון שקל מס

קרדן רכב, זכיינית אוויס הישראל, דיווחה אמש לבורסה כי היא מצויה במחלוקת עם רשות המסים באשר לתחולת הוראות סעיף 96 לפקודת מס הכנסה

רשות המסים דורשת מזכיינית אוויס בישראל, קרדן רכב (לשעבר דן רכב) מקבוצת קרדן NV של יוסף גרינפלד ואבנר שנור, כ-71 מיליון שקל מס - כך עולה מדיווח החברה אמש (א') לבורסה.

אמש בשעות הלילה דיווחה קרדן רכב לבורסה כי היא מצויה במחלוקת עם רשות המסים באשר לתחולת הוראות סעיף 96 לפקודת מס הכנסה, המאפשר לנישום שצמח לו רווח הון ממכירת נכס בר-פחת, ובמקומו נרכש נכס אחר, לדחות את תשלום המס למועד מכירת הנכס החדש.

בדצמבר האחרון דיווחה החברה לבורסה כי הוצאו לה שומות מס הכנסה לשנים 2005-2008, עליהן הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי. הדיווח המשלים מאתמול מתייחס לצווי מס הכנסה שקיבלה החברה בשעות הצהריים בגין אותן שנים.

על-פי נימוקי השומות והצווים, מס הכנסה אינו מתיר לחברה את יישום סעיף 96 לפקודת מס הכנסה בשנים אלה על מכירה ורכישת כלי הרכב במהלך פעילותה השוטפת.

ככלל, נותן הסעיף אפשרות לנישומים לקזז את רווח הון כנגד עלות של נכס חדש ולא רק כנגד הפסדי הון. במכירת נכס שבמקומו נקנה נכס אחר, אז אם נוצר רווח הון, ניתן לקזזו כנגד עלות כנגד עלות הנכס החדש. למעשה, מדובר בדחיית מס היות ופחת המוכר של הנכס החדש יקטן.

הסעיף קובע מספר תנאים לתחולתו: מדובר בנכס בר-פחת; הנכס החדש נועד להחליף את הנכס הישן בתפקודו (אך לא חייבת להיות זהות מוחלטת); הנכס החדש יירכש עד שנה מיום מכירת הנכס הישן או 4 חודשים לפני כן; ועלות הנכס החדש גבוהה מיתרת המחיר המקורי של הנכס הישן, במטרה לעודד קניית נכס חדש שעלותו גבוהה מיתרת המחיר המקורי של הנכס הישן.

בנוסף ל-4 התנאים הנ"ל, נדרש כי סכום רווח ההון שנוכל לדחות יוקטן, אם התמורה שהתקבלה בעד הנכס הישן גבוהה מהעלות ששולמה עבור הנכס החדש - על הסכום שנשאר ישולם מס ולא דוחים את רווח ההון.

מהדיווח עולה כי לדעתם של יועציה המשפטיים של החברה, החברה זכאית על-פי דין ליישם את הוראות סעיף 96 ולדחיית המס. לפיכך, החברה ממשיכה לנהל הליכים משפטיים כנגד קביעת מס הכנסה, ו"בכוונתה לפעול בכל דרך חוקית על מנת להשיג על קביעת הצווים".

עוד עולה מהודעת קרדן רכב כי מס הכנסה תיקן בצווים טעויות חישוביות שנפלו בשומות, אף לשיטת רשות המסים. כך, תוספת המס הנדרשת על-פי הצווים הינה בסך של כ-71 מיליון שקל, לא כולל ריבית והצמדה, במקום סכום של 85 מיליון שקל שנקבע בשומות.

כמו כן, צוין בהודעה, הוסיף מס הכנסה בצווים טענה לשומה חלופית, על-פיה אם יקבע בית המשפט כי החברה זכאית ליישום סעיף 96 לפקודה - לא יותרו לחברה הוצאות פירותיות שוטפות הקשורות למכירת כלי הרכב. על-פי חלופה זו תידרש החברה לשלם כ-8 מליון שקל מס, לא כולל ריבית והצמדה.